دل آباد :: رسانه اهل دل

دل آباد، رسانه بی دل هایی ست که در به در، در پی دلدار اند.
خانه | اخبار | پیامک | کتاب | جزوه | اپلیکیشن | فیلم | صوت | ختم قرآن | عکس | گوشه‌نما | آرشیو | پیوندها | وبلاگ‌ها | همدلی در دل‌آباد
درباره ما | تماس با ما


امروز
یکی دیگر از روزهای خوب خداست


حجاب نه زیباست و نه زیبایی ست!


| ارسال در «دل‌نوشت»«دل‌نویس» توسط دل‌باخته .. ، در ساعت ۱۷:۳۰ روز دوشنبه ۰۷ بهمن ۹۲ |


همیشه در همه جا و در همه چیز دوست داریم آرمان گرا باشیم و به حداکثر و نهایت و کمال آن چیزی که مطلوب ماست برسیم. دلمان می خواهد که رتبه مان در کنکور به رتبه یک نزدیک تر باشد. اگر در یک المپیاد شرکت کنیم، باز می خواهیم اول شویم. در المپیک، رسیدن به پله اول آرزویمان است؛ یعنی دوست داریم به مقام قهرمانی برسیم. تا آنجا که گاهی حتی گرفتن مدال نقره و برنز و کسب رتبه دوم و سوم، ما را ناراحت می کند. در همه چیز و همه جا این میل «کمال‌خواهی» در ما هست. اما در کنار میل‌کمال خواهی در انسان، وجود حس «راحت طلبی» در ما باعث می شود که با یک سری توجیهات و فرافکنی ها، از آرمان های خود دست برداریم. یعنی همین مایی که در همه جا و همه چیز آرمانگرا هستیم، در دین داری به حداقل ها قناعت کنیم. یکی از نقاط ضعف بسیاری از ما این است که برای خود سقف پروازی تعیین می کنیم. جالب آنکه گاهی حتی فکر رسیدن به مراتب بالاتر از آن سقف معین را نیز اجازه نمی دهیم که به مخیله مان خطور کند. اینگونه است که آرمان های زندگی و دنیا و آخرت و عبادتمان، حداقلّی می شود.

 

ما برای خرید هر کالایی سراغ جنس اعلا می رویم. شاید در این عالم احدی را نتوان پیدا کرد که در وقت خرید از بازار، به دنبال جنس بنجل باشد. حتی آنها که وسع مالی چندانی ندارند نیز - گرچه هیچوقت نتوانسته باشند اما - همیشه دوست داشته اند که کالای با کیفیت و مرغوبی را خریداری کنند. بطور مثال در بحث حجاب و عفاف، مانتو یا هر پوشش ناکافی دیگر، جنس بنجل است در بازار حجاب. و سوال این است که چرا نباید برای پوشش حریم ایمانمان، دنبال جنس اعلا باشیم؟ چرا باید به جنس دست چندم چینی شیطان بسنده کرد؟ و چرا تلاش نمی کنیم تا رتبه مان در کنکور حجاب به رتبه یک و پله اول نزدیک شود؟

 

بنا بر آیات و روایات و احادیث اسلامی، «چادر» برای آنکه می خواهد دین مدارانه زندگی کند، از گزند نگاه بدنظران محفوظ باشد مناسبترین و کافی ترین گزینه است. این سخن بدان معنا نیست که هر که چادری ست نمره دین داری اش بیست و هر آنکه بی چادر است، وضعیت تدینش مردود است. نخیر، نه هر چادری ای باورش در پیشگاه خدا رتبه یک و ممتاز است و دین داری اش حداکثری ست و نه اینکه هر مانتویی باورش حداقلی است و یا اینکه بی دین باشد. نه پوشیه زده ها گلی به سر دین زده اند و نه اینکه پوشیه نزده ها احیانن بی حیایی کرده باشند. نگاه صفر و یکی و قضاوت مطلق، نگاه درست و جامعی به مسائل جامعه نیست و قضاوت اشتباه را در پی دارد. حجاب، همه چادر نیست و هر چادری هم محجبه نیست، اما این را نیز باید خاطرنشان کرد که شرط رسیدن به حداکثر ها، داشتن حداقل هاست. لازمه رفتن به پله های بالاتر، طی کردن پله های پایینی ست. مجوز ورود به مرحله دوم، قبولی در مرحله قبلی ست.

 

خداوند متعال و پیغمبر گرامی اسلام و ائمه اطهار «سلام الله علیهما اجمعین»، جملگی بر امر حجاب تأکید داشتند. در قرآن کریم نیز آیات حجاب و عفاف در سوره های مختلفی از جمله سور نور و نساء و احزاب آمده است. احادیث پیامبر و اهل بیت نیز در مقوله حجاب فراوان است. آنچه که از این آیات و روایت و احادیث برمی آید گواه بر این مدعاست که حجاب جدای از اینکه یک اعتقاد قلبی و یک فرهنگ اجتماعی- دینی برای مسلمانان باشد، ابتدا به ساکن یک دستور لازم الاجرای دینی ست. در اسلام «قرآن به سر گرفتن» در شب قدر، و راه اندازی ختم قرآن و ختم انعام و نذری دادن در ماه رمضان و ماه محرم، برای مسلمانان وجوبی ندارد؛ اما داشتن حجاب - به همان کیفیت که در قرآن آمده و اهلبیت سفارش کرده اند- برای مسلمین، واجب است.

 

همانطور که ورزشکاران عضو یک تیم ورزشی موظف به پیروی از فرامین و دستورات سرمربی و مدیر تیم اند، و همانطور که کارمندان یک شرکت موظف به پایبندی به قوانین مقرر شده شرکت هستند؛ دین داری هم قوانین خاص خود را دارد، که افراد دین دار موظف به عمل به آن قوانین اند. اما شأن دین آیا از یک شرکت خصوصی کوچک یا یک تیم ورزشی نیز پایین تر است که قوانین دومی و سومی - که شرکت و تیم است - لازم الاجرا تلقی می شود و عدم پایبندی به مقررات مستحق جریمه می دانیم، اما قوانین اولی – که دین باشد- را دلبخواهی قلمداد می کنیم. در دین داری نمی توان یکی به نعل زد و یکی به میخ. اصلا قابل قبول نیست اینکه شخصی بگوید من مسلمانم و نماز را می خوانم، اما از میان قوانین دینی، فلسفه وجودی روزه را نمی توانم بپذیرم و به این دستور عمل نمی کنم؛ یا اینکه دیگری بگوید: من به حجاب اعتقادی ندارم، چرا که یک مسئله شخصی ست، اما با صدقه دادن مشکلی ندارم چرا که یک سنت حسنه است. در عمل به دستورات دین که نمی توان سلیقه ای عمل کرد. کسی که در دین داری سلیقه ای عمل می کند، نمی تواند نام دین دار را روی خود بگذارد. چرا که صرف انجام یک سری دستورات دینی، نمی توان خود را دین دار و مسلمان نامید. اگر ما دین را به عنوان یک دستورالعمل جامع و کاملی که ما را به سوی سعادتمان رهنمون می کند پذیرفته ایم، نمی شود به بعضی از دستورات مومن و به بعضی فرامین دیگر دین کافر و یا بی توجه بود.

 

در اسلام هر عملی ذو مراتب است. نماز و روزه و تقوا و حیاء و حجاب هم مراتب دارد. و  ما نیز باید در پی مراتب بالاتر امورات دینی باشیم. چرا که ما انسان ها برای همین کمال طلبی آفریده شده ایم. حال می خواهد حجاب و ثواب باشد یا حسن خلق و احسان و نیکی. حجاب برای گوهر باارزش وجود زن همچون یک محافظ است، همانطور که کیف گوشی، محافظ است برای موبایل های گران بها؛ همانطور که ما بر روی خودرو های با ارزش، چادر می کشیم و در پارکینگ و یا در زیر سایه بان می گذارند تا از گزند فضله پرندگان و خراش افتادن به دست بچه های بازیگوش و یا رنگ پریدگی در اثر تابش شدید آفتاب در امان بمانند. حجاب برای زن مصونیت می آورد و محافظت می کند از او، به همان میزان که گاردریل محافظت می کند از خودروها و رانندگانشان، در عدم سقوط آن ها به دره.

 

اما گاردریل های که کنار جاده ها نصب می کنند، اگر جنسش از پلاستیک یا فلزی نامطمئن باشد، شاید بتوانند برخی ضربه های آرم را هم تحمل کنند، اما نمی توانند برخورد های شدید و سهمگین را تاب بیاورند. گاردریل پلاستیکی و نامطمئن شاید در جاده ای که رانندگان تمام قوانین را رعایت می کنند و سرعت غیر مجاز ندارند و سبقت غیر مجاز نمی گیرند، به عنوان یک محافظ نمادین مورد پذیرش رانندگان آن جاده باشد و البته بود و نبودش فرقی برایشان نکند، اما در جاده ای که خیلی ها اهل سرعت و سبقت غیرمجازند و به قوانین پایبندی ندارند، گاردریل نمادین جاده، ما را از خطر بازنخواهد داشت. چرا که وقتی یک ضربه سنگین حاصل از یک تصادف شکل بگیرد، به هیچ عنوان آن گاردریل مقاومت لازم را نخواهند داشت. و اینکه گاهی حتی برخی ضربه های سهمگین حاصل از برخی تصادف ها و انحراف از جاده را گاردریل های فولادی نیز تحمل نمی کنند، چه رسد به برخی محافظ های نامطمئن دیگر. همانطور که گاردریل های جاده از راننده ای که کاملا با بی احتیاطی و با سرعت بالا و سبقت غیر مجاز حرکت می کند، نمی توانند محافظت کنند. اگر هدف افراد، «دینداری» نباشد، کاملا مشهود است که حتی حجاب هم نمی تواند مانع فاسد شدن و به ورطه گناه افتادن افراد شود.

 

قوانین دین همچون گاردریل های جاده است، برای محافظت از ما و عدم سقوط ما به دره، در مسیر مقصدی که انتخاب کرده ایم. یعنی ما برای رسیدن به هدف، قرار نیست بین دره و مقصد یکی را انتخاب کنیم، ما باید بهترین مقصد را انتخاب کنیم. خدا ما را بین بد و خوب و بهشت و جهنم مختار نکرده. خدا در قرآن می فرماید: ما شما را آفریده ایم و در امتحانات سخت و آسان می آزماییم تا ببینیم که کدامتان نیکوترین و بهترین عمل را انجام می دهید. پس یعنی ما آفریده شده ایم که بهترین عمل را انجام دهیم، نه اینکه عملمان، معمولی و حداقلی باشد. و این عمل خواه می خواهد برگزیدن حجاب باشد، خواه رفتار با خانواده و پدر و مادر یا مراودات با دوستان و آشنایان و یا هر عمل دیگری. خدا در جای دیگری از قرآن می فرماید: «همانا گرامى‌ترین شما نزد خدا، با تقواترین شماست». وقتی خدای ما خدای خوبی ست و محبتش به ما ثابت شده است، پس چرا این محبت و رابطه، دو طرفه نشود؟ خدایی که حال ما را در نهایت ناخوبی، خوب می کند، چرا ما برای او بنده های خوبی نباشیم و چرا در ناخوبی هم به دستوراتش عمل نکنیم و چرا در عمل به دستورات او وسواس نداشته باشیم؟

 

ما وقتی کالای با ارزشی را می خریم، قبل از آنکه دستگاه را راه اندازی کنیم، پیش از هر چیزی دفترچه راهنمایش را می خوانیم، تا بدانیم چگونه باید با آن کار کنیم. حال نه ارزش ما از تلویزیون و یخچال پایین تر است و نه اینکه ارزش قرآن و کتاب احکام ما از دفترچه راهنمای آن دستگاه ها پایین تر باشد. پس چرا در رابطه با خودمان، به دفترچه راهنمای خود - همان کتاب هدایت کننده ای- که خدا برایمان فرستاده نگاهی نیندازیم، تا ببنیم اصول نگهداری از خودمان در برابر آسیب ها و جلوگیری از بروز صدمات در شرایط مختلف چیست و راه کارهایش چگونه است.

 

بر همین اساس یکی از راه های مصونیت از مکاید شیطان و وسوسه ها و در امان ماندن از فساد در جامعه برای زنان و دختران، حجاب است. انسان بصورت ذاتی و فطری محجوب است. اما اینکه تلقی ما از حجاب احسن و برتر «چادر» است و رنگ چادر هم باید مشکی باشد، تلاش حداکثری برای اکمال دین داری، در شاخه عفاف و حجاب است. برای رسیدن به کمال دین داری، گرچه داشتن حجاب برتر به تنهایی کافی نیست، اما شرط لازم است. اشتباه برخی ها در بحث حجاب و عفاف این است که این مقوله- حجاب و عفاف- را از منظر اجتماعی مورد بررسی و مداقه قرار می دهند نه از منظر دین و به عنوان یک دستور لازم الاجرا. مبنای حرف و نظر ما در بحث حجاب اما حکم اسلام و نص صریح قرآن است. خداوند کریم در قرآن مجید تبرج در آرایش و پوشش زنان در حضور کسانی غیر از محارم خود را نهی کرده است.

 

اسلام، زن را ریحانه می خواند و ریحانه ها را شایسته مستورگی از نگاه نامحرم می داند. از نظر اسلام، بهترین زینت برای زن، برگزیدن پوششی است که موجب جلب توجه نشود. حال اینکه چادر مشکی هر دو این خصیصه ها را دارد. یعنی هم جلب توجه را به حداقل می رساند و هم پوشیدگی را به حداکثر می رساند. اما وقتی مسئله حجاب و عفاف در جامعه بصورت صحیح تعریف و تبیین نشده و درست پیاده نشود، مع الأسف حجاب هم می شود ابزاری برای دلبری. اشتباه نکنیم؛ حجاب نه زیباست و نه زیبایی ست. امروزه مدل های مختلف چادرهای زیبا و پر نقش و نگار، در نمایشگاه ها عرضه می شود. چادر های زیبایی که خود عاملی برای جلب توجه است نه پوشیدگی. و این ها گویی نمی دانند که نفس حجاب، حجب و حیا و مصون ماندن از نگاه نامحرم است نه جلب توجه.

 

نمی شود با ارائه چند طرح نو و خلاقانه از چادر، کسی را متوجه عفاف کرد! کسی که با طرح های جدید و خلاقانه چادر، علاقمند به چادر شود، به یک لباس ظاهری زیبا علاقه مند شده است، نه یک مفهوم والایی همچون حجب و حیاء. انتخاب ظاهری تضمینی برای پذیرش قلبی یک باور نیست. آنکه حجاب را برای زیبایی انتخاب می کند، شاید دو فردای دیگر پوشش دیگری را زیبا تر تلقی کند و همان را برای مدتی انتخاب کند. این اتفاق، بد چیدن خشت اول همان دیواری است که تا ثریا کج می رود. داشتن حجاب برتر، تلاش برای پایبندی هرچه بیشتر به یکی از دستورات و قوانین الهی ست. قوانینی که همچون یک محافظ ما را از انحراف در جاده تقوا و دین داری مصون می دارند.

نظرات تأیید شده: (۶۱)                                   واکنش‌ها : موافقین ۶ مخالفین ۰

کمال خواهی

حجاب و عفاف

چادر

چادر مشکی

حجاب برتر

دل نوشته

دل نوشت

دلنوشته

ریحانه

متن

تحلیل

حیا

حجاب

نظرات  (۶۱)

۰۷ بهمن ۹۲ ، ۱۹:۴۶

هستی می گوید:

سلام
من با قسمت آخر متنتون مخالفم.جلوه گری با چادر کاملا با تنوع چادرهایی که الان توی بازار هست فرق داره.شما باید جای یه خانم چادری باشید که بفهمید یه چادر راحت ینی چی!

پاسخ دل‌باخته :


سلام بر شما
... و شما هم باید جای یک پسر باشید و بدانید که این مدل های پوشش چگونه دلبری دارند..
۰۷ بهمن ۹۲ ، ۲۲:۰۶

صبوری می گوید:

سلام
من هم با قسمت اخر مخالفم...
ببینید من هم طبق اسلام میگم نباید هر پوششی که حالا مد نظر ما چادره جلب توجه کنه اما باید این رو هم در نظر گرفت که اگر اون چادر مدل دار بتونه پوشش بهمراه جلب توجه نکردن رو فراهم کنه صد در صد برتر از مانتوئه. چون بی شک مانتو پوششی که چادر داره رو نداره.
من نمیخوام صفر و یکی به قضیه نگاه کنم و هر چادری رو تایید کنم اما نباید هم هر چادر مدل داری رو بهش برچسب جلب توجه داد چه اینکه خیلی از مواقع رفتار شخص خیلی موثره و یا حتی پوششی که همراه با اون چادر میپوشه تعیین کننده ی جلب توجه کردن یا نکردنش هست.
این رو باید در نظر داشت که خیلی از افراد بخاطر سختی چادر نمی رن سمتش ولی به با حجاب بودن علاقه دارن و وقتی بشه با یه مدلی که جلب توجه هم نکنه این امکان رو فراهم کرد، چرا نکنیم؟
نمیخوام توجیه بسازم و حداقلی به قضیه نگاه کنم اما
یه نکته دیگه اینکه اگر یه چادر مثلا یه تیکه رنگی داره شاید نگاهی رو به سمت خودش بکشه اما مطمئنا کمتر از مانتوهای بدن نماست...

پاسخ دل‌باخته :


سلام علیکم
قبول دارم واقعا «اگر اون چادر مدل دار بتونه پوشش بهمراه جلب توجه نکردن رو فراهم کنه صد در صد برتر از مانتوئه»
اما نگاه بنده نگاه حداقلی به این موضوع نیست، بیشتر از آنکه مخاطب این مطلب بد حجاب ها باشند، محجبه ها هستند.
اساسا دین یعنی تعهد، یعنی پذیرش بی چون و چرای سختی و محدودیت، حال اگر کسی نمی خواهد بخاطر سختی و محدودیت دین‌دار باشد به قول استاد پناهیان به جهنم که نمی خواهد.
۰۷ بهمن ۹۲ ، ۲۳:۴۶

حامی می گوید:

سلام
مسئله اینجاست که گاهی مثلا نوع خاصی از پوشش ارائه میشه که برای بدحجاب ها و گاها بی حجاب ها رغبت انگیز باشه، اما می بینیم که بعضا محجبه ها دچار خطا میشن و از سادگی حجاب گذشته شون به طرح های این چنینی رو میارن!

پاسخ دل‌باخته :


این تنزل فرهنگی و حداقلی شدن یک مسئله ای است که در عرصه های مختلف دچار کرده خودی ها را.
۰۸ بهمن ۹۲ ، ۰۰:۵۷

فــ . الف می گوید:

" کسی که با طرح های جدید و خلاقانه چادر، علاقمند به چادر شود، به یک لباس ظاهری زیبا علاقه مند شده است، نه یک مفهوم والایی همچون حجب و حیاء. انتخاب ظاهری تضمینی برای پذیرش قلبی یک باور نیست. "
در واقع همینه . بحث چطور رفتار کردن و جلوه گری با چادر بعد از این قضیه پیش میاد . یعنی اول "دلیل انتخاب" بعد شیوه ی استفاده ...
و چقدر آدم هایی که به خاطر زیباتر شدن چادر رو انتخاب می کنن و طبق مد مخصوص چادر ، با جنس های خاص براق گونه و مدل های زرق و برق دار ، دست به زیباتر کردن چهره و موها هم می زنند ... هیچ وقت کج روی در یک انتخاب به یک انتخاب منتهی نمیشه ... خیلی چیزهای دیگه همراه خودش میاره...

پاسخ دل‌باخته :


بله متأسفانه...
۰۸ بهمن ۹۲ ، ۱۴:۳۷

خواهر دینی شما می گوید:

یک در خواست لطفا در حوزیه تخصصی خودتون صحبت کنید شما یک زن نیستید وزنها وآرمانها اونهارو نمیشناسید شما بهتره در مورد مرد ها حجابشون ونگاهشون صحبت کنی در مورد اینکه یک زن چه با حجاب چه بی حجاب چه مسلمان چه غیر مسلمان در کنارتون احساس امنیت کنه و بتونه بهتون پناه بیاره در کل به جای نقد از پوشش ما به قول امام حسین اگر مسلمان نیستید آزاده باشید.باشه ما با حجابهای رنگیمون بد شما چرا خوب نیستید

پاسخ دل‌باخته :


این نوع نگاه حضرتعالی نگاه درستی نیست. منظورتان از حوزه تخصصی یعنی چه؟
یعنی اینکه باید برای اظهار نظر در مسئله حجاب فوق تخصص زنان داشت؟
با این حساب آیا حجاب در حوزه تخصصی شهید مطهری بود و او چنین تخصصی داشت که کتاب مسئله حجاب را نوشت؟
لطفا احساسی برخورد نکنید، اصلا بحث «ما بد شما خوب» نیست، بنده بر اساس آیات قرآن و روایات معصومین این متن را با استدلال و منطق پیش برده ام، این متن پاسخی منطقی و استدلالی می طلبد.
۰۸ بهمن ۹۲ ، ۱۵:۰۰

مـَـ ه جَـبـیـטּ می گوید:

بسیار موافقم .. مخصوصا" با دوتا قسمتش ک : طرح چادر های زیبا بدون در نظر گرفتن پوشیدگی و هرچادری صرفا" با ایمان یا خدای ناکرده بی حیا باشه !!!

پاسخ دل‌باخته :


سپاس از حسن توجه شما
۰۸ بهمن ۹۲ ، ۱۶:۱۶

مهجور می گوید:

سلام
با اینکه بیشتر نظر مخالف دادن اما من کاملن موافقم
الان نه فقط روی حجاب که روی تمام مسائل ما اینجوری برنامه ریزی کردن و جلب توجه رأس شده.
متأسفانه غفلت هم زیاد شده و کسی دقت نداره که حجابش الگوست برای کسانی که تازه می خواهند مسلمان بشن!
...
.
.
کاش...

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رحمت خدا بر شما
در لابلای همین بحث هاست که گاهی عقاید و افکاری آدمی در موضوعی خاص به چالش کشیده می شود تا به یک نگاه درست برسیم.
از غفلت نگویید که چیزی جز شرمندگی برای ما ندارد...
۰۸ بهمن ۹۲ ، ۱۹:۵۰

آسمان می گوید:

سلام حاجی.خداقوت.
حرف دلم رو زدید.الان بعضی چادر توی بازار هست که شبیه مانتو می مونه.درسته کاملا پوشیده هست اما ایرادایی داره.
در مورد حجاب نه زیباست.نه زیبایی
ما به بچه هامون دختر کوچولوها می گیم چادر بپوش خوشکل میشی در صورتی که این حرف اشتباه است حجاب می گیریم تا زیبایی هامون رو بپوشونیم ما داریم آیات و احادیث رو غلط به بچه هامون یاد می دیم.

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رحمت و نور
بله حرفتان صحیح است.
متأسفانه بحث حجاب برای بخش اعظمی از پدر و مادرها درست تبیین نشد و این باعث شده که موضوع حجاب در برخی موارد بد جا بیفتد.
۰۸ بهمن ۹۲ ، ۱۹:۵۹

آسمان می گوید:

هوالشهید
سلام علیکم بماصبرتم.
شهادت را فقط به اهل درد می دهند
شب عاشورا رفتم، خواستم، شهادتنامه بگیرم...

امشب شهادت نامه عشاق امضا می شود....

توی مراسم، شب عاشورا فکر کردم دیدم موانع زیادی جلو رویم وجود داره...حتی ...حتی همون جا یه مانعی درک شب عاشورا رو ازم گرفت، خیلی ناراحت بودم، از اینکه...

اما!

روز عاشورا... خدایا کمکم کن!!! مقتل خوانی سید الشهدا ...جانم ...

شرمنده ام... چرا زنده ام هنوز، شرمنده ام از مولایم...

سرعت گیر ها، موانع... همه چیز رو باید کنار گذاشت...تا حسینی شد، و شهید بود نه اینکه شهید شد.

یک عمر شهید بودن هنر است،......................

راه رسیدن به بهشت حسین یک نفس دویدن است...

نفس نفس می دوم، می دوم تا حسین... می دوم تا حسین زمان...


سرعت گیرها :

بگو: اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طایفه شما، و اموالی که به دست آورده اید و تجارتی که از کساد شدنش می ترسید و خانه هایی که به آن علاقه دارید در نظرتان از خداوند و پیامبرش و جهاد در راهش محبوب تر است، در انتظار باشید که خداوند عذابش را بر شما نازل کند و خداوند جمعیت نافرمان بردار را هدایت نمی کند! آیه 24 سوره توبه

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رضوان خدا بر شما باد
سپاس از نگاهتان
شهادت روزی تان ان شاءلله
۰۸ بهمن ۹۲ ، ۲۱:۴۱

کبلایی حمید می گوید:

تا چشمانمان زیبایی رو در چه ببینند.
وگرنه چادر هم زیباست و هم زیبایی.
ایضا متن مطلب قابل تامل و خوب بود، نظر دادن در مورد بعضی پاراگراف ها هم کار بنده نیست. . .
بهر حال ایدکم الله که وقتتون رو صرف امور با ارزش میکنید.

پاسخ دل‌باخته :


زیبایی معنوی کجا و زیبایی ظاهری کجا..
ممنونم و متشکرم از حسن توجه شما
در پناه خدا باشید و بمانید
۰۸ بهمن ۹۲ ، ۲۱:۴۱

سر-زمین می گوید:

به قول یکی از دوستان حجاب پوشاننده زیبایی هاست و یک فرهنگ... یک فرهنگ از جنس امنیت و ارزش و افتخار!

پاسخ دل‌باخته :


طیب الله.. همینطور است..
۰۹ بهمن ۹۲ ، ۰۰:۵۴

الهه می گوید:

"حجاب نه زیباست و نه زیبایی ست"
همه ی مشکل ما خانما سر این بحث زیبایه...!!!

پاسخ دل‌باخته :


خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد
اما این کجا و آن کجا...
۰۹ بهمن ۹۲ ، ۰۲:۰۶

پسر انسان می گوید:

مشکل اینجاست که ذائقه ها عوض(ی) شده اند

پاسخ دل‌باخته :


دقیقا...
بیایید کمی روی مفهوم "زیبایی" فکر کنیم...
مثلا آیا تصاویر جنسی "زیبا" هستند؟
حالا در مقابل آیا تصویر یک تابلویی که افقی پر از رنگ را نشان می دهد هم "زیباست"؟
آیا عظمت روحی یک نفر هم می تواند "زیبا" باشد؟
آیا ترکیب رنگهای یک تابلوی مینیاتور و آن همه جزییاتش زیبا نیست؟
آیا این لباس سیاه و کشیده _چادر_ گاهی اوقات زیبا نیست؟
آیا اصلا حیا داشتن زیبا نیست؟ اصلا همین جلب توجه نمی کند آیا؟
-------------
بنظر من هدف حجاب حذف مطلق زیبایی نیست بلکه غرض کاستن از برخی زینتها در جهت تحریک کمتر غرایض است... وگرنه زیبایی همواره حضور خواهد داشت بنحوی...
زیبایی مفهوم موسعی است که متاسفانه آن را هر جایی بکار می بریم... تصور بفرمایید لباس زیبایی را که انسان را متوجه فرد و ظرافت و چهره و اندامش نکند...

پاسخ دل‌باخته :


سپاسگزارم از حسن توجه شما به این متن

اتفاقا تصاویر جنسی دارایی جذابیت و زیبایی هستند، همانطور که رابطه جنسی زیباست، همانطور که صدای آوازه خوانی یک زن زیباست، همانطور که موسیقی زیباست، اما این زیبایی ها جزء آن دسته زیبایی هایی هستند، که خدا ما را از حرام آن ها برحذر داشته است.

کسی در زیبا بودن حجاب یک زن یا دختر محجبه شکی ندارد. اما تمام حرف این است که زیبایی حجاب نباید ملاک محجبه ها یا طراحان چادر و لباس شود. یعنی همان چیزی که قشر عظیمی از جامعه مذهبی ما امروز دچار آن شده اند. و بیش از آنکه حجاب حائلی برای پوشیدگی باشد، عاملی برای خودنمایی یا جلب توجه می شود.

خداوند در قرآن می فرماید زینت های خود را آشکار نکنید، نفرموده برخی از زینت ها را. قول قرآن در رابطه با حجاب قطعی ست نه حدودی و تقریبی.

آن لباس زیبایی که می فرمایید اگر انسان را متوجه ظرافت و چهره و اندام یک زن نکند، نگاه را متوجه خود او که می کند؟ حال اینکه فاطمه زهرا سلام الله علیها در پاسخ به اینکه بهترین چیز برای یک زن چیست، می فرمایند: بهترین چیز برای یک زن این است که نامحرم او را نبیند.
- بحث من همین است که متوجه زیبایی شدن بطور مطلق دارای اشکال نیست... یک انواعی از زیبایی را در شرایط خاصی صرفا می شود از آن لذت برد و در جایگاههای دیگر خداوند ما را منع نموده از آن... اصلا از مضمون سخنان یک زن می شود لذت هم برد(رهبری هم در جایی اشاره نموده بودن امسال فکر کنم)

-من اشتباها گفتم برخی زینتها(هر چند قرآن در ادامه تخصیص می زند همین زینت را هم)... منظور برخی زیبایی ها بود... اینکه هر زیبایی معنای زینت می دهد را فقها اجماع ندارند گویا... بحث جدی حول معنای زینت هست و گویا برابری مفهومی بین زینت و زیبایی در نهایت نمی توان برقرار کرد...

-توجه به خود یک زن هم منهای آن مواردی که ذکر شد دارای حرمت نیست... اگر بنا باشد که متوجه بودن زنی نشویم از آن زن هیچ اثری نباید باشد... اصلا نباید باشد!!!
گیر همان شرایط جزییات است

پاسخ دل‌باخته :


سپاس از توضیح و تبیین شما
ان شاءلله که موید باشید
۱۰ بهمن ۹۲ ، ۱۵:۳۲

بنده خدا می گوید:

بسم الله الرحمن الرحیم
اسم چادر که میاد من اول از این چادر ملی ها اتیش میگیرم :) امان از چادر ملی ! این مدل که دیگه توهین به چادره ! اسمشو بذارن آنتی چادر بهتره !
و اما...من به عنوان کسی که سختی های چادری بودن رو در موقعیت های مختلف درک کرده پیشنهاد میکنم انقد سختگیرانه به قضیه نگاه نکنید . این که یه چادری گاهی برای تنوع چادر زیبایی سرش کنه بهتر از اینه که چادرشو کنار بذاره . به نظرم اون قضیه دفع حداقلی و جذب حداکثری رو باید اینجا هم در نظر گرفت . مسئولین در طی این سالها به اندازه کافی در زمینه حجاب و فرهنگ سازی های اون خراب کاری کردن . نسل جوان این دوره بار مسئولیت سنگینی رو داره برای جبران این اسیب ها . پس بیاید خودمون با این قضایا محتاطانه تر برخورد کنیم . من دیدم کسانی رو که با همین زیبایی چادرها جذب چادر شدن ، حجابشون بهتر شده و کم کم رشد کردن و به جاهای خوبی رسیدن . بیاید افق دیدمون رو وسیع تر کنیم بزرگوار.
یه نکته دیگه هم هست اونم اینه که شیک و مرتب بودن چادر رو از جلب نظر کننده بودنش جدا کنیم . و یادمون باشه زیبایی در عین سادگی برای چادری ها یک حسن و مبلغ حجاب هست . این گله ای هست که میشه به بعضی از چادری ها وارد کرد که توی جامعه ، چادری بودن رو برابر با شلختگی و نامرتب بودن جا نندازن .
موفق و پیروز باشید

پاسخ دل‌باخته :


سلام الله
مخاطب من محجبه هایی است که چادر سر کردنشان به یک نسیم بند نیست. و نگاه من هم به این موضوع حداقلی نیست، همین حداقل ها هستند که باعث استدراج مذهبی ها و محجبه های ما شدند.
سپاس از نگاه و توجهتان
۱۰ بهمن ۹۲ ، ۱۸:۵۰

دختران عفیف ...پسران غیور می گوید:

سلام بر شما
خوشحالم که به چنین موضوع مهمی در این پست پرداختید
مسئله ای که بهش اشاره کردید که مورد انتقاد دوستان هم گویا واقع شده مسئله بسیار مهمیه که این روزها خیلی باهاش مواجهیم.
من بعنوان یک زن مسلمان وقتی می بینم خیلی از خانمها چادر ملی براق بر سر دارند و پشت سرهاشونو مثل کوهان شتر برجسته کردند و بنظر خودشون خیلی هم شیک هستند تاسف می خورم. این حرفتون رو خیلی قبول دارم که چادر که قرار بود عاملی برای پوشاندن آنچه جلب توجه می کرد باشد امروز خود تبدیل به عامل جلب توجه شده!
آیا ما مجاز هستیم به بهانه اینکه افراد رو به حجاب ترغیب کنیم هر مدلی رو تبلیغ کنیم و با این کار صورت مسئله رو پاک کنیم؟ (گرچه نمی توان تعمیم داد و فرض ما بخشی از جامعه است)
با همه مدلهای جدیدی که اومده ما مفتخریم که هنوز چادر ساده ی ارث رسیده از مادرمون زهرای مرضیه را بر سر داریم

پاسخ دل‌باخته :


سلام و نور
سپاس از لطف و نگاه و همفکری تان
میراث دار حضرت مادر باشید و بمانید
۱۰ بهمن ۹۲ ، ۱۸:۵۱

دختران عفیف ...پسران غیور می گوید:

البته با عنوان پست شما موافق نیستم
زیرا حجاب زیباست و زیبایی همواره در سادگی هاست

پاسخ دل‌باخته :


عنوان مطلب، اعتراضی کنایه آمیز به تاکید افراطی وار به زیبایی حجاب است که اصل موضوع عفاف را به حاشیه رانده، و الا بنده هم منکر زیبایی حجاب نیستم.
۱۰ بهمن ۹۲ ، ۱۹:۵۹

ارزش یاب می گوید:

سلام
وبلاگ نویس گرامی از شما دعوت می کنیم مطالبتان را در http://www.rafsang.com منتشر بفرمایید.
در حال حاضر وبلاگ شما در موتورجستجوی ارزش یاب ثبت می باشد.

پاسخ دل‌باخته :


سلام علیکم
سپاس از همراهی و توجهتان
۱۱ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۵۶

... می گوید:

سلام
متاسفانه تئوری جذب حداکثری که بد برداشت شده باعث قانع کردن مردم ما به دین حداقلی شده است...واز هر چیزی تنها نمره ی 3 تا 5 را برمیگزینند و لا غیر
برای مسئله حجاب هم،همین گونه است فقط قضیه مستور بودن را میپذیرند و نوع پوشش و تبعات ان را نادیده میگیرند...

پاسخ دل‌باخته :


سلام، بله متأسفانه همینطور است که می فرمایید.
خدا همه ما را هدایت کند ان شاءلله
۱۱ بهمن ۹۲ ، ۱۶:۴۹

پلک شیشه ای می گوید:

سلام علیکم

باکل متن به ویژه قسمت آخر بسیار موافقم!

" آنکه حجاب را برای زیبایی انتخاب می کند، شاید دو فردای دیگر پوشش دیگری را زیبا تر تلقی کند و همان را برای مدتی انتخاب کند. "

خداقوت
یاعلی(صلوات برای فرج)

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رحمة الله
سپاس از لطف و همراهی تان
در پناه خدا باشید و بمانید
۱۱ بهمن ۹۲ ، ۱۸:۰۴

س.م.م می گوید:

بنده در باب حجاب به این نتیجه رسیده ام:
هر آنچه که پوشش واجب را تامین کند کافی است و هیچ قالب مشخصی بطور کلی برتری ندارد بلکه تشخیص این برتری بر عهده مکلف است.
کمال طلبی هم مطلوب است اما کسی باید حد این کمال طلبی را مشخص کند که به بیراهه احتیاط های بیجا نکشد.

پاسخ دل‌باخته :


بله حرف ما هم همین است، البته با اندکی تفاوت: رعایت پوشش واجب (حجاب) و عدم جلب توجه! (عفاف)
۱۲ بهمن ۹۲ ، ۰۹:۵۱

بابک الماسیان می گوید:

سلام خدا قوت

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رحمت و نور
۱۲ بهمن ۹۲ ، ۱۱:۳۳

حق ... می گوید:

یک جماعت خاص همیشه دربرابر اعتراض به تزئینات حجابشان مثل بد حجاب ها نمی پذیرفتند.
وقتی میگویی آخر خواهر من روسری های خوشرنگ مهمانی را در بازار و دانشگاه و مکان های اداری ورسمی نمی پوشند و این کلیپس هیچ دخلی به چادر شما ندارد و این تزئینات با چادرت متناقض است و گوش شنوایی نیست، چه باید کرد؟

پاسخ دل‌باخته :


باید سطح آگاهی و دانش و معرفت خود را بالا برد و برای دیگران با زبان و به غیر زبان روشنگری و تبیین کرد.
۱۲ بهمن ۹۲ ، ۱۷:۲۸

به روایت غزل می گوید:

باسلام

از اینکه در متن از چند جهت به مقوله حجاب پرداخته شده بود و جنبه هایی مثل "حجاب و مرتبه دین داری"،"حجاب و حیا"، "چادر و زیبایی"و...نیز هرچند اجمالی اما درنظر گرفته شدند خیلی مفید است.چرا که در این مسئله واقعا میبایست نگاه سیستمی داشت و نمیتوان با یک زاویه فقط به بررسی آن پرداخت.

درباب مدلها و طرح ها و رنگ های تبلیغ شده ی مقنعه و چادر ... قسمتی که بسیار مغفول مانده ایم این است که هدف از این رنگ ها و مدل ها چیست؟
پوشش بانوان در سطوح و مراتبی که دارد طبق آیات شریف قرآن برای شناخته شدن به حیا و نجابت هم هست و برای درامان بودن از نگاه های به هوس آلوده و دلهای مریض.

رنگ ها و مدل های متفاوت عیب ندارند، همانگونه که در روایات و سخنان مرجع دینی به رنگ مشکی "سفارش"شده است.
اما این روزها شاهد رنگ ها و مدل هایی در صحنه ی جامعه (نه مهمانی ها و مراسم هایی که مختص خانم ها هست)هستیم که حجاب های وزین و پر وقار خانم ها را به سمت جلب توجه به صرف مقوله زیبایی و مدل میکشاند.
نظر میرسد برای درک زیبایی حجاب میباست تاحدی به حقیقیت و موانست با حجاب رسیده باشیم و این رنگ ها و مدل ها شاید برای آغاز راه و انتخابهای نخست پسندیده و خوب باشند اما نبایست در این سطح بمانند. کمال گرا بودن در مراتب تقوایی حیا و عفاف به دقت و سنجش نیازمند است.
چرا که قرآن کریم در روایت تکریم حیای دختران حضرت شعیب ع در برابر حضرت موسی ع به برخی نکات ظریف اشاره میکند و آن را با دقت و ظرافت خاصی توصیف میکند.

و در این حجاب و حیای جهت دار و الهی ، بی نهایت احساس بندگی و زیبایی ست.

پاسخ دل‌باخته :


سلام خدا بر شما
حرفتان حق است
موید باشید ان شاءلله
۱۲ بهمن ۹۲ ، ۱۸:۴۴

محب زهرا می گوید:

من انفجار نور، را منظور دارم
در خاطراتم مستی انگور دارم من توبه از انگور دورآدور دارم

آری جهان روشن شده در پیش رویم دیگر خیالی نیست من دستور دارم

از بس خدای تازه در خود آفریدم جان آفرین شیدایی منصور دارم

درسینه ام صدها طنین وشورآهنگ دراصفهان ومکه و ماهور دارم

دشتی به دشتی جستجو کردم بیاتی من چهارگاهی ناخدا در تور دارم

دنیا اسیر دیدگان رهبرم شد شهنازی صدلشکر تیمور دارم

آنک امام ما علم بگرفته بردوش سید علی چون رهبری در طوردارم

خُلدبرین ،نورعلی نورست ایران

من انفجار نور، را منظور دارم

۩ محمد مهـدی طریقت ۩
......................................
حجاب معرفتی الهی است

پاسخ دل‌باخته :


سپاس از حضور و نگاه شما
۱۳ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۳۸

reza bameshki می گوید:

سلام.
به موضوع قابل توجه ای پرداختید، اما راستش از تعدد کامنت ها و بحث ها متعجب شدم!
بنظرم " حجاب در عین حال که مصونیت هست، محدودیت هم هست!"
موفق باشید...

پاسخ دل‌باخته :


سلام خدا بر شما
تعجب از چه نظر؟
بله ما به خاطر عقیده مان خیلی از محدودیت ها را پذیرفته ایم.
اما برخی ها فکر می کنند باید کاری کنند که این محدودیت ها رفع شود و متأسفانه آن را به مثابه ضعف تلقی می کنند. 
۱۳ بهمن ۹۲ ، ۱۷:۱۵

احلام می گوید:

یک مروارید اصل آنقدر به فکر پرورش و زیبایی خودش هست که به فکر رنگ و شکل و شمایل صدفش نیست..

پاسخ دل‌باخته :


آیین عشقبازی دنیا عوض شده است...
۱۴ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۴۲

چشم به راه می گوید:

اگه بگم فوق العاده بود کم گفتم

پاسخ دل‌باخته :


لطف دارید.
سپاس از نگاهتان
۱۴ بهمن ۹۲ ، ۱۳:۰۹

هیچ می گوید:

فرمایشاتتان قبول.اما یک سوال؟بعضا همین ظاهر مذهبی ها باعث اذیت امثال ما میشن.اینکه رنگ تیره رو ترجیحا برا بیرون انتخاب کنیم میشیم امل و شلخته و خراب کننده ی عکسهای قشنگشون.میشیم سخت گیر و...نمیخوام کوته فکری دربیارم اما بیش از آقایون ما عذاب میبینیم از نگاه اشتباه خانم ها یه حجاب سالم و بی دغدغه .سادگی و رنگ سنگین یعنی دانش آموز بازی و..شما میگید خانم ها تو این همه وسوسه با چه منطقی قانع میشن که راه درست تر رو برن؟
گاهی راست هم میگن قلبشون میگیره تو سیزده بدرها و..رنگ تیره بپوشیم.آخه از نظر اونا مردای خیابون با مردهای کوه و پارک و...فرق دارن.درجه بندی داره محرم و نامحرمیشون.
مشکل ما خود خانما هستن نه آقایون.
مشکل فرهنگ توجیهه.کاش یه بار ما آدما با منطق و انصاف بحث کنیم.
اساسا باید بحثتون از پایه شروع میشد.از اینکه چی میشه که این اتفاق میفته؟
درست و غلط از نگاه ما آدما یعنی چی؟
اول حرف خانما رو بشنوید بعد مطلبو تو پست دیگه کامل فرمایید منطقی تره.

پاسخ دل‌باخته :


ممنونم از نگاه و همفکری تان
الحمدلله از نظرات دوستان عزیز و بانوان محترم بهره مند هستیم
به شرط حیات ان شاءلله
۱۴ بهمن ۹۲ ، ۱۳:۲۸

دانشجو می گوید:

گاهی به اونا که میگن فلان مدل چادر از مانتویی بودن که بهتره و.. میپرسم ببین تو میخوای مانتویی باشی؟میگه نه .
میگم میخواستی مانتویی باشی؟میگه نه.
حالا میگم:خدا امواتتو بیامرزه پس چرا تا ایرادی از چادری بودنت میگیرن میگی از مانتو که بهتره؟تکلیفتو با خودت روشن کن.کسی زورت نکرده خواهرم اگر چادری هستی دیگه با مانتو و مانتویی قیاس نکن خودتو.با چادر و چادری قیاس کن.
کبوتر با کبوتر باز با باز.نمیشه وقتی به کبوتر میگن چرا پرت کثیف شده بگه از کلاغ که تمیزترم.کثیف شده بشور.کلاغ کلاغه.کبوتر کبوتر.
خدا شاهده تشبیه بود بلانسبت دوستای مانتویی و متشخص خودم.منم دخترم قصد توهین ندارم.

من نمیگم فلان نوع چادر و حجاب قطعا برتره چون هر کس یه دودوتا چارتای منصفانه داشته باشه قلبا میدونه چی در نگاه خدا زیباست و چی زیباتر .
فقط حرف رو اینه که لطفا مانتو و مانتویی رو بازیچه نکنیم.که هر وقت بحث مفیدتر بودن و..بود بگیم چادر بهتره هر وقت به چادری و نوع چادرش گیر دادن بگیم بگه از مانتو که بهتره و..
لطفا با این نوع حرف زدن مانتویی بودن رو دس آویز توجیهاتمون نکنیم.
اونام شخصیت دارن و عقل.از مام بهتر میفهمن چی درست تره برا ی یک خانم چادری.

پاسخ دل‌باخته :


به قول یک بزرگواری که می گفت: وقتی این چادر را در جامعه سر می کنی، به همه اعلام می کنی که نماینده چه طیف و چه گروه و چه عقیده ای هستی، آنوقت نباید مبانی فکری ات آن اندازه سست باشد که از پس کوچکترین سوالات و شبهه ها برنیایی و نتوانی از اعتقادتت جانانه دفاع کنی..
۱۴ بهمن ۹۲ ، ۲۲:۵۹

آسمان می گوید:

بهترین چیربرای یک زن این است که نامحرم اورانبیند.......یاحق

پاسخ دل‌باخته :


طیب الله
۱۵ بهمن ۹۲ ، ۱۴:۵۶

shiphistory می گوید:

دانلود کتاب منتشر شده از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی با نام « دربار به روایت دربار » که درباره ی افساد اخلاقی دربار پهلوی می باشد و دارای ۵ فصل زیر می باشد :
۱٫ محمدرضا پهلوی -۲٫ اشرف پهلوی -۳٫ فرح پهلوی- ۴٫ خاندان پهلوی-۵٫ دربار پهلوی
با کیفیت عالی و حجم ۱MB
http://uploadboy.com/dqp3z77on88d.html

پاسخ دل‌باخته :


سپاس از حضور شما و اشتراک این فایل
در پناه خدا باشید و بمانید
۱۵ بهمن ۹۲ ، ۱۷:۳۳

امام صادقی می گوید:

من فک می کنم این جمله که
خواهرم!
حجاب را به زیبایی هایت اضافه کن
تبلیغ حجاب نیس
ضدتبلیغ است.

پاسخ دل‌باخته :


بله دقیقا درد ما هم همین نوع نگاه غلط به حجاب است..
۱۵ بهمن ۹۲ ، ۲۰:۰۶

قلم دل می گوید:

سلام
البته چادر ها بعضیاشون خیلی اشکال دارن و شدن ابزار زیبایی اما به نظرم بطور مطلق نمیشه گفت خوب نیست. شاید برای یه نفر بشه اول راه چادری شدن و بعد به این حرف شماهم برسه.

پاسخ دل‌باخته :


سلام بر شما
هیچ چیز جز خدا مطلق نیست.
۱۶ بهمن ۹۲ ، ۰۹:۱۳

سید مرتضی می گوید:

چادر یادگاری ز مادرم زهراست...

پاسخ دل‌باخته :


چه آمد بر سر یادگاری مادر...؟
۱۹ بهمن ۹۲ ، ۱۷:۴۰

یک انسان می گوید:

تازه اخیرا مد شده چادری های محترم هر وقت خسته شدند چادر را تا میزنند و روی دستان مبارک
اخیرا خیلی چیزها بوی نفاق گرفته
نفاقی که میخورندت اگر بگویی به ان مبتلایند.

پاسخ دل‌باخته :


پناه بر خدا 
مثل قورباغه داریم می پزیم و خود خبر نداریم..
۱۹ بهمن ۹۲ ، ۱۸:۲۴

سالک می گوید:

به نام اوی مهربان
سلام همان که نام خود اوست

حجاب ستر و پوشش زیبایی هاست و نه خود زیبایی ...
و این یعنی حجاب آنگونه که باید باشد نه آنگونه که اکنون هست ...

پاسخ دل‌باخته :


سلام و درود خدا بر شما

سپاس از تعبیر زیبایتان
آری ترسیم روح حجاب به هین شکل است که می فرمایید
۱۹ بهمن ۹۲ ، ۲۱:۳۴

ن.ش می گوید:

فرمایش شما در خصوص لزوم داشتن حجاب صحیح و متین است.و اینکه حجابی که به خاطرجلب توجه و زیبایی باشد ارزش واقعی خود را ندارد درست.
اما حجاب هم زیباست و هم زیباییست.کسی که با اعتقاد و به خاطر اجرای دستور خداوند حجاب برتر چادر را انتخاب کرده است حتما پی به این زیبایی برده است و این پارچه ی سیاه را زیباترین پوشش میداند

پاسخ دل‌باخته :


میان داشتن حجابی که زینت زن را مستور کند و این عمل یک زیبایی خلق می کند، با حجابی که زیبایی زن را دوچندان می کند فرق است.
لیکن آنچه که امروز عرف شده است، زیبا شدن حجاب و حجاب زیبا داشتن است. تمام حرف تأکید بیش از اندازه بر روی زیبایی حجاب است.
که بحث حجاب را در آینده به ناکجاآباد خواهد برد!
۲۳ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۵۸

هدی می گوید:

سلام

با بخش اعظم مطالبتان موافقم
برخی مذهبی های ما امروز در این دام افتاده و به این معضل دچار شده اند.
چادر می پوشند و آرایش می کنند
چادر می پوشند و لباس های زننده و بعضا بدن نما زیر آن می پوشند
یا اصلا خود چادرشان را بد می پوشند
عده ای هم به سراغ همین چادرهای جلف رفته اند

زیبایی حجاب به پوشاننده بودن آن است.

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رحمة الله
جمله زیبای آخرتان پیام کل این نوشته بود. 
سپاس
۲۱ اسفند ۹۲ ، ۱۷:۵۹

یه چادری می گوید:

سلام.خدا قوت
پوشانندگی حجاب با تنوع در آن منافاتی ندارد.مگر پوشش زنان مسلمان در همه جای دنیا یکسان است؟ یا در همین کشور خودمان،درادوار و نواحی مختلف همیشه و همه جا یکسان بوده است؟
صد سال پیش چادر زنان ایرانی همین بوده یا چادر کمری که هم پوشش و هم آزادی عمل بیشتری به خانمها میداده؟
در خیلی از مناطق ایران زنان چادر سر نمیکردند اما پوشش سرتاسری مخصوص به منطقه خودشان را داشتند و علاوه بر آن لباسهای چندلایه و بلند داشتند.

پاسخ دل‌باخته :


سلام بزرگوار
یک مسئله بحث پوشش است و مسئله دیگر بحث تأثیر و جلب توجه و آفات
ما در این مقال از مسئله دوم مسئله اول را بررسی کرده ایم.
۲۲ اسفند ۹۲ ، ۱۷:۰۳

نیلوفر می گوید:

من هم با قسمت آخر نظرات مخالفم . اگرچه موافق این هستم که بعضی چادر ها موجب جلب توجه می شن اما پاراگراف آخر متن به شدت ثابت می کنه که این متن توسط یک آقا نوشته شده ، آقایی که هرگز متوجه چادر سر کردن و دشواری و حتی گاهی غیر ممکن بودن سر کردن چادر در همه ی مکان ها نیست . هرگز درک نکرده که گاهی با چادری که مثلا کمی آستین داره یا جلو بسته اس می تونی حجابت رو بهتر حفظ کنی تا چادری که باید با دو دست جلوش رو نگه داری و علاوه بر اون ممکنه کیف و وسایل و حتی بچه ای رو هم توی بغل داشته باشی .
صرف نظر از موافقتم در مورد قسمت های دیگه ی متن ، به شدت مخالف این طور یک بعدی نگاه کردن و قضاوت کردن "آقایون" در مورد نوع چادرم که جدیدا خیلی هم باب شده ! و واقعا اون قدر هم ضورری نمی بینمش که بحث روی قسمت های دیگه ی حجاب رو واجب می بینم .

پاسخ دل‌باخته :


با سلام
سپاس از حسن توجه شما به این مطلب
در مباحث احکام دینی و حدود اسلامی نمی توان با احساسات و گرایش ها و تعصبات جنسیتی به نتیجه ای منطقی و عقلانی رسید.
پیغمبر هم یک مرد بود. آیا صرف اینکه آقایان از دشواری های حجاب و یا سر کردن چادر بی اطلاعند، می توان گفت که "آقایان" حق بیان نقطه نظرات خود را ندارند؟ یا در صورت اظهار نظر، قضاوتی اشتباه دارند؟
همانطور که نظر شما در باب حجاب برای ما قابل احترام است، نظر بنده آیا می تواند برای شما قابل تأمل باشد؟
باز هم سپاس از نقطه نظر حضرتعالی
۱۲ فروردين ۹۳ ، ۰۱:۰۶

بی نشان می گوید:

با سلام و تشکر برای من به عنوان خانم همین که میدانم چادر میراث مادرمان زهراست کافیست و اگر چادر ساده نه مدل دار سر کنیم واقعا پوشیده هستیم و میتوانیم امیدوار باشیم که پاسخی برای طمع بیمار دلان نیستیم.

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رحمت و نور
درود خدا بر شما که میراث دار حضرت مادر «سلام الله» هستید.
اشکالی نداره نظر بدین برادر،تا اینجا هم اقایان راجع به مسائل خانمها نظر دادن و خودشون رو جای پیامبر بلا تشبیه گذاشتن که اینا اغلب احکامه ، که نتیجش هم این جوامع اسلامی هستن!!!کجاس پیامبر! کجاس اسلام واقعی! کجاست حرمت زن و همسر و مادر و دختر و خواهر؟! کجاست اون ریحانه بودن زن که شما فرمودید یا رسول الله؟ نیستین ببینین از همون اسلامی که شما اوردین به اسم دین، حق همسر، ایثار مطلق زن !و با استفاده ازاحادیث بسیار ضعیف از نظر منبع، از زن کنیزی نیرومند و فداکار ساختن و از مردان، گلهای حساس و رنجور و ناز باغ زندگی که باید جهت رضایت خدا کنیزیشون رو کرد؟؟؟!!! کجاست رسول رحمت للعالمین؟
اعتماد به نفستون در قیاس خودتون با پیامبر جای شگفتی است! با همه ی احترامم به شهید مطهری ایشون هم خیلی جزیی وارد هر مبحثی نشدن و کلیات احکام رو بعضا عقلانی بحث کردن که شدن مطهری
سلیقه ای نظر دادن شرعا درسته؟! خوبه که درد دین دارین، اما پیشنهاد خواهرانه ی من اینه که به مشکلات دینی اقایان هم کنار دغدغه برای خانمها هم بپردازید، مشکلات نگاه هوس الود حتی مذهبی ها، مشکلات جنسی شدید که باعث شده خانمها برای عدم قیاس شدن با مدلهای فاسد و جبران کمبود اعتماد به نفس ایجاد شده بعضا توسط همین همسران بعضا متدین هر کاری بکنن برای دیده شدن( البته این قابل دفاع نیست و خداپسندانه هم نیست) و به جای یاد دادن صرفا وظایف خانها به مسائل و وظایف حقیقی و گمشده ی اسلامی مردها بپردازین(البته اگر بتونین پیدا کنین،چون انقدر به جایگاه زن و حرمتش نپرداختن که نمیدونم بشه احادیث قوی و حقیقی رو راحت پیدا کرد یا نه؟!) و کمک کنین خانواده ها با ارامش زندگی کنن و سلامت روحی و روانی همسران و زنها رو تامین کنن تا این نشه وضع زندگی مذهبی و غیر مذهبی( اینا رو پیشنهاد دادم چون درد دین دارید و فعال در وب هستین و قلم خوبی هم دارین) فکر کنم بیشتر خدا دوست داشته باشه

پاسخ دل‌باخته :


سلام خدا بر شما
متشکرم از اینکه وقت گذاشتید و متن و کامنت ها و پاسخ های این حقیر را مطالعه کردید.

متأسفانه از فحوای کلامتان معلوم و مشهود است که نگاه جنابعالی در این زمینه کاملا جنسیتی و جانبدارانه و همچنین برخاسته از ویژگی های زنانه و احساسی ست. این باعث شده آنگونه که خود مایلید و تصور دارید از جمله ها برداشت کنید. اینجا دادگاه نیست که متهم ردیف اول و دوم را تعیین کرد و اعلام کرد. ما باید به دور از نگاه مردانه و زنانه مسئله حجاب را با نگاه دینی ببینیم و نگذاریم برخی در جامعه، حجاب را در حد یک رفتار اجتماعی تقلیل دهند. عفاف و حجب و حیا فقط خلاصه در زنان نمی شود اما مسئله حجاب و عفاف بطور خاص در رابطه با حضور زن در جامعه، ظهور و بروز پیدا می کند. 

هر چند که خداوند در قرآن خطاب به پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله» می فرمایند: «قل انا بشر مثلکم..» اما می شود بفرمایید که از کجای جمله «پیغمبر هم یک مرد بود» به این نتیجه رسیدید که بنده با اعتماد بنفسی شگفتی آور، نعوذبالله خود را با پیامبر مقایسه کردم؟ بر شما باد قدری خویشتنداری. بنده قرار نیست دفعتا به همه موضوعات و معضلات جامعه در اینجا (دل آباد) بپردازم. اما شما آیا تمام متن های بنده را خوانده اید که از نپرداختن بنده به مسائلی که ذکر کرده اید گلایه مندید؟ خود این رفتار - حتی جدای از بحث دین - یک بی انصافی و قضاوتی نادرست محسوب می شود.

دقیقا نمی دانم منظورتان از احادیث ضعیف و قوی چیست. مبنای بنده در نوشتن این متن آیات قرآن کریم بوده و هست. بنده چیزی بر خلاف آیات و روایات نگفتم. تمام سعی من این بوده که متن مذکور را بر پایه آیات قرآن و روایات معصومین با استدلال و منطق پیش ببرم. 

آیا خداوند در قرآن عدم «نگاه به نامحرم» در مردان را بر عدم «تبرج زینت نمایی» زنان برتری داده است که ما در گفتارمان یکی را بر دیگری اولویت می دهیم و انجام دومی را مستلزم رعایت اولی می دانیم؟ آیا خداوند در قرآن «مردان» را گناه کار تر و مقصر تر از «زنان» دانسته که ما اینگونه گناه را به گردن مردان می اندازیم؟! حقیقتا نمی دانم از چه رو حل مشکلات جامعه را در اَولیّت حرکت مردان جامعه به سمت انسانیت و تدین می دانید. هیچ اَوِّلیّتی وجود ندارد، همانطور که مردان باید بدون هیچ اما و اگر و شرط و شروطی مراقب نگاه و رفتار خود باشند، زنان نیز باید بدون هیچ اما و اگر و شرط و شروطی زینت خود را از نگاه نامحرم بپوشانند و از تبرج و جلب توجه در جامعه بپرهیزند. 

حکم فقهی و شرعی اسلام در رابطه با حجاب و عفاف صریح است و اما و اگر ندارد و تخفیف بردار نیست. اما «نگاه جنسیتی» در رابطه با امر حجاب و عفاف دردی را از ما دوا نمی کند. این کار دقیقا پاک کردن صورت مسئله است. بحث ما اصلا "مرد" بودن و "زن" بودن نیست. گمان بنده بر این است که برخی جمله های دیدگاهتان، نوعی چانه زنی ست تا یافتن مشکل. نمی خواهم مصداقی وارد بحث شوم اما به ناچار به بیان یک مورد بسنده می کنم. امروز در پیاده روهای جامعه، تن نمایی و جلب توجه و یک نگاه از سوی مردان به زنان، چندان زنان را تحریک و آلوده به فساد نمی کند؛ اما در عوض نگاه و تن نمایی و جلب توجه یک زن، صدها نفر را می تواند آلوده و تحریک و وسوسه و فاسد کند. 

تمام مشکل جامعه ما پایبند نبودن مردان و زنان به فرامین الهی و آیات قرآن و روایات معصومین است. می خواهد این تخلف از سوی مردها انجام شود یا زن ها. اما اگر مردان و زنان به خدا ایمان داشته باشند و به دستورات الهی پایبند باشند، جامعه به سوی سعادت حرکت می کند. مشکل جامعه ما عدم پایبندی و بی تقوایی ست. مشکل مردانی که در ظاهر دکمه تدینشان را سفت و سخت بسته اند نیز همین عدم پایبندی به تقوای الهی ست. درست همانطور که تعمیم خطاهای عده کثیر یا قلیلی از مردان به عده کثیر یا قلیل دیگری از مردان - و به قولی همه را به یک چوب زدن - بی تقوایی ست. 

قطعا خداوند به خاطر کوتاهی و اهمال‎کاری یک نفر، در غفلت و گناه کسی دیگر تخفیف نمی دهد و بی گناهان را به آتش گناه آنها مجازات نخواهد کرد. پس چرا ما در قضاوتمان دچار نوعی قشری نگری و تعمیم هستیم؟

اینقدر «مردان» را در نظرگاه خود بعید و دور نکنید. مردان جامعه شوهران زنان جامعه اند و پسران جامعه فرزندان همین مادرانند. زنان نقطه ثقل خانواده اند و وظیفه خطیری در شوهرداری و تربیت فرزندان دارند. اگر این وظیفه به خوبی انجام نشود، طبیعتا ناهنجاری های بسیاری را در جامعه توسط آنان شاهد خواهیم بود.
ممنون از وقتی که گذاشتید و جوابی که دادین، من از شما درخواستی کردم و با توجه به فضای وب و قلمتون خواستم به نقش مردان به عنوان یک مرد بیشتر بپردازید و یادم نمیاید جایی از مطلب نوشته شده ی شما ایرادی گرفتن باشم و یا حتی نقدی کرده باشم، مسئله ی پرداختن به نقش بانوان در امر حجاب نه تنها هیچ اشکالی نداره بلکه لازمه. کما اینکه خود خواهران به شدت مشغول این امر هستن و اشکالی هم نداره اقایان هم ورود پیدا کنن، اما به نظرم رسید ادم دردمندی مثل شما با همه ی توانایی که ظاهرا داره در جهت مربوط به خودش هم گام برداره اثرات و ثمرات بهتری خواهد داشت، من دل نوشته های دیگتون رو نخوندم اما اگر این کار رو کردین خدا اجرتون بده
ضمنا در جواب دیگه ای هم متوجه شدم که با استفاده از عبارت شما خانم هستین و از روی احساسات نظر میدین قصد انتقاد داشتین، شما رو توجه میدم به این نکته که چه اشکالی در احساسات همراه با تعقل هست که اینجور بیان کردین؟ و اگر منظورتون احساسات بی تععقل هست که اصلا صحبتی باقی نمونه! اگر خانمی حس خودش رو از موضوعات مربوط به خودش که با ذرات وجودش درک کرده با حرارت و از دید خودش بگه احساسی است اما یک اقا با دو دو تا چهارتا درک عقلانی بیشتری داره؟؟؟؟؟!!!! فکر نمکنید خودتون نگاه جنسیتی شدیدی دارید؟هر کسی با درک و کلام خودش مطالب رو بیان میکنه
من جایی متن شما رو نقد نکرده و انتقادی نکردم اما زمانی میتونید به یه موضوع درست بپردازین ( اونهم مسایل انسانی) که همه ی جنبه هاش رو با هم در نظر بگیرید اینطور نباشه ،وضع میشه جامعه ی ما! من حرفم اینه که باید همزمان همراه هم و قدم به قدم جلو رفت و از جنبه های انسانی غافل نشد، انسان دو دو تا چهار تا نیست برای همین دین ما این قدرت عظیم رو داره چون ما و بخصوص تشیع فقهی داریم که همه ی جنبه ها رو در نظر گرفته اما اینکه در مسائل اجتماعی گزینشی عملش میکنیم این میشه وضع جامعه! حالا هی شما عقلانی تئوری بگید.یک عمر بعضی ها بعضی حرفها رو راجع به وظایف زن زدن و رفتن چی شد؟ برادر من شما وظایف و باید و نباید عفت و حجاب رو از دیدگاه خودت و برداشتت بگو ، هیچ ایرادی نداره اما به خدا اگر شمای برادر ما به عفت و اخلاق و دینداری مردها بیشتر بپردازی باور کنید اثر بهتری خواهی داشت، چون هم جنس شما در این موارد حرف شما رو بهتر درک میکنه، فقط همین، کجای حرف من جنسیتی بود ؟! دلم برای وضع خانواده ها بخصوص مذهبی ها میسوزه که اغلبشون فقط زنها در حال تحمل کردن مردها هستن، حیفه، کاش روی اخلاق اسلامی و قرانی مردها هم در کنار حجاب و عفاف زنها پرداخته میشد که هر دو لازم و ملزوم هم هستن، راجع به حجاب شما خودت بگردی در همین وب مطالب و کار زیاد میبینین اما وجدانا چقدر مطالب مربوط به عفت مرد اخلاق مرد و نحوه ی همسرداریشون میبینید؟!برای همین به شما به عنوان یک برادر دلسوز پیشنهاد دادم روی این موضوعات بیشتر کار کنید تا زندگیها به لطف خدا با همت امثال شما رنگ عشق و ایمان و محبت بگیره ایا این جنسیتی هست؟! هر جور فکر میکنید عمل کنید و برداشت کنید، مختارید
برادر من مشکل ما عدم دینداری و انتخابی استفاده کردن از دینه! ایکاش دین ما بدون خط خوردگی به دستمون میرسید، ای کاش

پاسخ دل‌باخته :


چه عرض کنم...
خدا همه ما را به راه راست هدایت کند.
۰۷ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۱:۴۴

عاطفه می گوید:

دوست گرامی سلام عرض شد. از مطالب زیبا و با ارزشتون بسیار ممنونم . عامیانه تر اگه بخوام بگم کل کاشتی اما...
منم خودم حجاب برتر یعنی چادر رو انتخاب کردم ولی چادر معمولب با کیف و وسایل خرید و بچه واقعا سخته.. البته من ازدواج نکردما اما همیشه یادمه که مادرم با وجود من و خواهرم و کیفش و وسایل خریدش چقدر خسته میشد...
با یه دست باید دست منو میگرفت که نرم تو خیابون با دست دیگه ش دست خواهرم با یه دست دیگه کیفش و با یه دست دیگه نایلون میوه و غیره......
اما چادرهایی که الان هستن نه اونا که جلب توجه میکنن نه... منظورم همین ساده ها که فقط جای دست داره خب خیلی راحت تر شدن/// بنظرم اینجوری خیلی بهتره و آدم خسته و کلافه و زده نمیشه !
بازم ممنون از مطالب
یاعلی

پاسخ دل‌باخته :


سپاس از حسن توجه و عنایت شما به این مطلب
داشتن هر چیزی بهایی دارد، اگر مبنای ما برای زندگی بجای تعبد، راحتی بود باید بسیاری از مشقت ها و سختی هایی که بخاطر اعتقادمان به جان می خریم را کناب گذاریم، حال که اینطور نیست.
۳۱ تیر ۹۳ ، ۰۴:۳۷

نون.الف می گوید:

سلام . ممنون بابت مطلب خوبتان .
می بخشید ولی من با قسمت آخر حرف شما مخالفم . من تا 18 سالگی چادر ساده می پوشیدم ولی پوشیدنش خیلی سخت بود . نمی تونستم جمعش کنم و موهام همیشه بیرون بود . آخرش گفتم چکاریه ؟ مگه من برای حجاب چادر نمیپوشم ؟؟ بدون چادر حجابم کامل تره . چادرم رو برداشتم . ولی بعد از مدتی خیلی چیزا فهمیدم . خیلی و درگم در مورد حجاب خیلی بالارفت . هم بعد پوششی حجاب و هم بعد رفتاریش . دوباره چادر سرم کردم ولی چادری که به من حجاب میداد و راحت باهاش دانشگاه و کار می رم . الان هم مدل ملی و لبنانی چادر رو دارم و هم مدل چادر ساده ولی هرکدوم برای جای خودش . هر کدوم برای جاییکه که مناسب اون هست . شما خانم نیستید و نمی تونید درک کنید چقدر کنترل چادر سخته . خواهش میکنم دست از این تعصب بیجا بردارید . همه خانم ها تواناییشون یکی نیست . یه نفر میتونه با چادر ساده همه کار کنه یه نفر مثه من نمیتونه .
التبه یه راه دیگه هم داره که فکر کنم مورد پسند آقایون مذهبی باشه . ما خانم های "ملی پوش" میتونیم بشیینم توی خونه و نه دانشگاه نه سر کار،نه فروشگاه بریم و نه هیج جای دیگه که بیرون از خونه احتیاج به دست هامون داشته باشیم . اونوقت فقط خانم های غیرمعتقد و غیرچادری توی خیابون ها و اداره ها و دانشگاه ها و فرهنگسراها می مونن که به چشم همه آقایون هم پسندیده ترن . نظرتون ؟!

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رحمة الله
دیدگاهتان کاملا متین و محترم است.
۳۱ تیر ۹۳ ، ۰۴:۳۹

نون.الف می گوید:

راستی در مورد عنوان مطلبتون هم باید بگم که چادر زیبا نیست . ولی هرکاری که در راستای ترس از خدا و رضایت الهی و کمک به جامعه باشه خواه ناخواه موجب زیبایی است .
و السلام علی من اتبع الهدی

پاسخ دل‌باخته :


خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد، اما آیا این زیبایی خلاصه در ظاهر است؟ قطعا خیر. قطعا حجاب نورانی و الهی و زیباست، اما این عنوان در اعتراض به کسانی است که مدام وجه زیبا بودن حجاب را مورد تأکید قرار داده اند و از جوانب و ضمیمه حیا و عفت غافل شده اند.
باز هم سپاس از توجه حضرتعالی
۰۲ مرداد ۹۳ ، ۰۳:۳۳

فاطمه می گوید:

سلام!
البته درسته جلب نظر کار بدیه اما فقط چادر مشکی نیست که جلب نظر نمیکنه رنگای سنگین دیگه هم هست فکر نکنم مشکی توی اسلام جایگاه ویژه ای داشته باشه البته نیاز به چادر بیش تر از اونه که به خاطر رنگی که توی جامعه جا افتاده بشه ازش گذشت.

پاسخ دل‌باخته :


سلام و درود
اصل بحث ما روی عفاف تأکید داشت، نه لزوما یک دغدغه سطحی نوع حجاب.
۰۳ مرداد ۹۳ ، ۱۲:۴۴

ن.الف می گوید:

من لایک به آسمان نوشته 8بهمن 92 !!
اساسا اطاعت آن هم حداکثری اش نتیجه ی یک عشق و شور الهی است اگر شما توانستید در نسل امروز به جای رکود و رخوت و حال پرستی و شهوت پرستی و خودپرستی که متاسفانه جمعیت کثیری از جوانهامون یهش مبتلا هستند روح خداپرستی رو زنده کنید مطمئن باشید تا چند نسل بعد دخترهایی خواهند بود که مشتاقانه حیا میورزند البته چادر نمی ورزند اساسا ابزار و وسایل ورزیدنی! نیستن
خاصه اگر نیت مبلغین سیاسی باشه یا خود مبلغین رجال سیاسی باشن با اهداف سیاسی که شومترین نوع نگاه به حجاب و حیای انسانهاست.ّّ..
و اینکه لایف استایل زنان ایرانی به نوعی احاله یافته که رو آوردن به اسهل پوشش ها اجتناب ناپذیره به نظرم تغییر دکور حجاب ضروریه حالا طراحی پوششی که مجمع مطلوبات حیاخواهان باشه کار نخبگان مسلمان میباشد
العتقل یکفیه الاشاره...

پاسخ دل‌باخته :


سپاس از توجه و نگاهتان
۰۳ مرداد ۹۳ ، ۱۳:۵۴

حواس جمع می گوید:

سلام .مطلبتون خوبه ولی واقعا دیگه اگه کسی این چادر ها را هم سرش کنه هنر کرده. دیگه معدودن تعداد چادریها.این کسانی هم که این چادر ها را سر میکنن بین چادر ومانتو موندند وگرنه چادری اگه چادری باشه همون چادر ساده را انتخاب میکنه که توی چشم نباشه ولی خب به قول دوستمون در کامنتها چادر سر کردن خیلی سخته و کسی که عمق قضیه را نبینه کلافه میشه وقتی چادر رو سرش این طرف و اون طرف میره به نظر من رو این قضیه خیلی حساس نشیم وگرنه همین تعدا هم که این چادرهای زننده را سر میکنن مانتویی میشن.موفق باشید

پاسخ دل‌باخته :


کسی که مسئله عفاف را درک کند، نیاز به چانه زدن در بحث پوشش و حجاب ندارد.
۰۳ مرداد ۹۳ ، ۱۵:۰۵

نجمه می گوید:

من باید بگم که منم تاحدودی با قسمت آخر متن مشکل دارم من میگم که کسی که چادر رو از خود نمایی هاش و از مدلش پذیرفته این یه جورایی به زور چادر رو پذیرفته برای همین زود چادر رو کنار میذاره اما این ک میگید چادر های مدل دار یه جور خود نماییه من کاملا با این حرهف مخالفم چون ما چادر ای متفاوتی داری که حتی بعضی هاشون حجابش از چادر های معمولی هم کاملتره مثل چادر قجری یا لبنانی اما بعضی از چادر های مدل دار همستن که هرچند از مانتو بهترند اما کاملا بدن نماست مثل چادر ملی یا چادر شمالی یا چادر هایی که هم ملی هستند و هم شالی .....
من میگم که اگه کسی حتی همون چادر های ملی یا شالی رو بپوشه بهت از مانتوهست و اگر هم که کسی چادر هایی پوشید که حجابش کاملتره که دیگه چه بهتر...

پاسخ دل‌باخته :


ان شاءلله که همینطور باشد. 
سپاس از نگاه و همراهی تان.
۰۳ مرداد ۹۳ ، ۱۶:۲۸

فاطمه می گوید:

سلام!
برای حواس جمع
یه جوری گفتین کسی اینارم سر کنه هنر کرده انگار حجاب ما حداقله!
مهم اینه که حجاب کامل باشه خود نمایی هم نشه خیلیا نمیتونن چادر ساده رو درست جمعش کنن مگه بده چادر جلو بسته باشه تازه خیلی زیادم با مانتو فرق داره

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رحمة الله
چادر ساده یا غیر ساده، محل بحث نیست؛ آنکه در پی تعالی در هر زمینه ای باشد، سعی می کند با هر تلاش و هر وسیله ای نظر محبوب را جلب و تأمین کند.
۰۴ مرداد ۹۳ ، ۲۱:۴۵

لام تا کام می گوید:

من واقعا عاصی شدم پناه بر خدا از این حال عاخه کجای چادر ملی بدن نماست ؟!! خانم نجمه شما لطفا یک سیر و سلوکی در تواریخ و روانشناسی و انسان شناسی و حدیث و فقه و منطق و اینها بکن این سوال رو پاسخ بده - با استدلال ها- که آستین داشتن چادر یعنی نموده شدن بدن؟؟ نه ..الان بدن اینه ؟!

پاسخ دل‌باخته :


بر شما باد شکیبایی.
۰۵ مرداد ۹۳ ، ۱۳:۱۱

نجمه می گوید:

فاطمه خانوم اول اینکه ممنون که نظرم رو خوندین و لی من باید بگم که من خودمم همیشه چادر ساده سرم میکنم و به قول شما خیلیا هم میتونن همونو خیلی قشنگ جمعش کنن که حتی از چادر های دیگه هم خیلی خیلی خیلی حجابش کاملتره(نمیخواستم از خودم تعریف کنم این تائید صحبت شما بود) و فکر میکنم که منظور منو اشتباه فهمیدید من از این حرف این بود که چادر هایی هم هست که آدمی که تازه چادر میوشه راحت تر بتونه بپوشدشون و این هم که گفتم با مانتو زیاد فرقی نداره منظورم از بدن نماییش بوده ولی فکر میکنم با لحن بدی صحبت کردم برای همین خیلی ها برداشت اشتباه کردن.......

پاسخ دل‌باخته :


سپاس از همراهی و همفکری شما
۰۵ مرداد ۹۳ ، ۱۹:۴۹

نون.الف می گوید:

والا به جز یه عده از چادری ها که واقعا توانایی تحسین برانگیزی دارند توی جمع کردن چادر توی دانشگاه - که من خودم هستم و دیدم - در بقیه موارد چادرساده از بقیه چادرها بدن نماتره . نذارین بگم کجاهای بدن نمایانده میشه که ...
توی این شکی نیست که اگر چادر رو بشه درست پوشید ، چادر ساده از همه کامل تره . ولی این کار کار سختیه . شما دارین یک طرفه با قاضی میرین .
اگر قراره اینطوری رتبه بندی کنید حرف حضرت فاطمه (س) رتبه اول رو داره که : بهترین چیز برای زن این است که نه نامحرمی او را ببیند و نه او نامحرمی را ببیند .
خودم شرمم میاد حرف قبلیم رو دوباره تکرار کنم . ولی واقعا داره به عقیده من تبدیل میشه که آقایون مذهبی ترجیح میدن که ....
یا زهرا

پاسخ دل‌باخته :


بنده نوع چادر را محصور و محدود و معین نکردم، هر چادری که بتواند دو شرط پوشیدگی کافی و عدم جلب نگاه نامحرم را تأمین کند، شایسته است.
۰۶ مرداد ۹۳ ، ۱۹:۵۴

نون.الف می گوید:

سلام . هرچند با این مطلبتون دلم رو به درد آوردین ! ولی من از خوانندگان سایتتون هستم . برای این که مطمئن بشم در مورد مطلبی که گفتید واقعا احساساتم به من غالب شده یا شما زیاده روی کردید ، لینک مطلب رو برای تعداد زیادی از دوستانم فرستادم و از اونها نظر خواستم که متاسفانه یا خوشبختانه اکثرا نظرشون رو اینجا ننوشتند . به هرحال .... بازهم تشکر بابت دغدغه مندی شما .
میخواستم بدونم آیا در مورد طرح مستشهدین عاشورا چیزی شنیدید ؟ http://fa.ashoora.org/
چرا در موردش جایی صحبت نمیشه ؟ ممکنه در این مورد هم مطلبی بگذارید ؟؟متشکرم

پاسخ دل‌باخته :


سلام خدا بر شما
من در این مطلب از حد اعلای حجاب سخن گفتم. چیزی که باید به سمت آن حرکت کرد. نه قصد تحمیل حرفم به دیگران داشتم، و نه اینکه حجاب و پوشش های دیگر را زیر سوال ببرم.
اگر هم جسارتی به حضرتعالی شده، بنده عذرخواهی می کنم.
در رابطه با طرح مستشهدین عاشورا هم متأسفانه چیزی نمی دانم، ان شاءلله سری به سایت خواهم زد.
در آخر هم از حسن توجه و دقت نظر و همچنین وقتی که برای خواندن مطالب گذاشتید متشکرم.
در پناه خدا باشید و بمانید
۰۷ مرداد ۹۳ ، ۱۳:۲۹

فاطمه می گوید:

سلام! من که نگفتم هیچ کس نمیتونه درست سرش کنه گفتم بعضیا! کامل بودن حجاب اما به کسی که حجاب داره بر می گرده چادر شال دار برای من خیلی کامله اما قبول دارم برای بعضی افراد بیش تر بین بانوان ممکنه بدن نما باشه این دیگه آخه فردی میشه یعنی بستگی به سایز و استیل فرد داره همونطور که من در مورد چادر ساده نمیتونم کلی نظر بدم در مورد مدل های دیگه هم همینه حتی بعضی خانوما با مانتو مناسب و شالشون حجابشون کامله اما کسی که مانتو تنگ و کوتاه تنشه و چادرشو باد داره می بره!! اصلا قضاوت کلی نمیشه که!
من برای حواس جمع نوشته بودما! برای نجمه خانوم یه نفر دیگه نوشته بودن!

پاسخ دل‌باخته :


سلام خدا بر شما
پوششی که بتواند مانع از جلب نگاه نامحرم شود و پوشانندگی کافی داشته باشد به آن تریتبی که گفته شد، مناسب است، حالا چادر اگر شال دار هم اینطور باشد خوب است.
در پناه خدا باشید
۲۵ تیر ۹۴ ، ۱۹:۵۳

مُحبّ می گوید:

حجاب مجموعه ای هست از یک سری رفتار که برگرفته از یک شعور است، شعوری که زن را وادار می کند به تسلیم و پذیرش محض خدای متعال در عدم تبرج و به چشم آمدن.
حجاب یعنی خانم مسلمان باور کند که خدا از او می خواهد که دیده نشود، شنیده نشود و پس از این باور ، به میل و خواست خدای متعال عمل کند.

پاسخ دل‌باخته :


نهایت درک و عمل به تمام این ها تعبد است، کاش به مقام عبد برسیم...
۰۷ مرداد ۹۵ ، ۰۰:۵۲

Roghaieh .. می گوید:

یعنی چادر با جنس ساتن؟کنکن؟که فوق العاده براقه...و بعدش چادر عربی هایی که سر آستینشون کار شده...مشکل داره؟همین چادرای گلدار مشکی چی؟گناه داره؟
ای بابا حالا چی میشه مشکل نداشته باشه؟بابا انقد الان تو خیابون خود جنس ریخته که با چادری ها کار به جایی نمیرسه...حالا چی میشه حجاب زیبا باشه که همه جذبش بشن؟

پاسخ دل‌باخته :


من ازنوع و جنس وکیفیت چادرها اطلاع خاصی ندارم که بخواهم حکم فقهی صادر کنم.
ما در اینجا از فلسفه حجاب و هدف از آن در ذیل دینداری گفتیم و الا تبرج و باری به هر جهت بودن که نیاز به فلسفه و یا معیار و مبنای خاصی نیست.
و البته بی قیدی بی قیدان که مبنای قیودات مقیدان نیست که باعث تنزل شاخص ها و کمرنگ شدن خط قرمزها شود.
همانطور که در خلال کامنت ها عرض کردم، مخاطب خاص این مطلب حزب اللهی ها و افراد مذهبی هستند، شاید برای آدم هایی که در دین داری سختگیری چندانی ندارند، معیارها و شاخص های حجاب قدری متفاوت تر باشد.
۱۹ خرداد ۹۶ ، ۱۱:۳۱

الف می گوید:

با متنتون موافقم اما در مورد پاراگراف آخر همه ی انواع چادری ‌که الان در بازار موجود هست خوب نیست اما بنظر شما استفاده از چادر عربی با رعایت حدود و پوشیدن روسری که باعث جلب توجه نشه هم مشکل داره؟🤔 و چادر مدنظر نویسنده و چادری که متن به اون اشاره داره چادر ساده ایرانی هست؟

ارسال دل‌گویه ها:

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

- لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.
- از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.
- لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد، در غیر اینصورت می‌توانید از قسمت تماس با ما استفاده نمایید.

بلاگرهای بیان لطفا برای ارسال نظر و یا رأی‌دهی به مطالب روی گزینه «وارد شوید» در کادر پایین کلیک کنید تا مجبور نشوید نام و آدرستان را مجددا بصورت دستی وارد کنید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی