دل آباد :: رسانه اهل دل

دل آباد، رسانه بی دل هایی ست که در به در، در پی دلدار اند.
خانه | اخبار | پیامک | کتاب | جزوه | اپلیکیشن | فیلم | صوت | ختم قرآن | عکس | گوشه‌نما | آرشیو | پیوندها | وبلاگ‌ها | همدلی در دل‌آباد
درباره ما | تماس با ما


امروز
یکی دیگر از روزهای خوب خداست


مردی شبیه به همه شهدا!


| ارسال در «دل‌بلاگ» توسط ، در ساعت ۱۶:۱۲ روز شنبه ۱۷ فروردين ۹۲ |


به گزارش سرویس دل بلاگ پایگاه دل آباد، نویسنده وبلاگ پاتک در آخرین پست خود چنین نوشت:

بحثش را در دوران مجردی، زمانیکه داشتیم برای طرحی دخترانه برنامه ریزی می کردیم، یکی از رفقا مطرح کرد؛ زمانیکه می خواستیم مطالعه کتاب های نیمه پنهان ماه، آسمان و اینک شوکران را در طرح بگنجانیم.آن موقع بحث را خیلی جدی نگرفتم؛ یعنی برایم کمی عجیب آمد اما بدون اینکه توضیح بیشتری بخواهم از کنارش گذشتم. بعد از آن، زمانیکه می خواستیم برنامه ریزی کارهای اردوی راهیان نور دانشگاه را انجام بدهیم، دوباره به سمت همان کتاب ها رفتیم، یاد صحبت دوستم افتادم، فکر کردم و مشورت، دیدم حرفش بیراه هم نیست، حتی درون خودم را که نگاه کردم می توانستم به راحتی درستی ادعایش را لمس کنم! مردد مانده بودم، از طرفی تقریبا تنها کتابهایی که می توانست نیاز ما را در مورد هدف مدنظر برآورده کند همانها بود و از طرفی آسیبی که مطرح شده بود، چندان قابل چشم پوشی نبود!

 

خلاصه آن زمان برایش به ظاهر چاره ای اندیشیدیم و به رفقای مسئول سپردیم در حین اردو حواسشان به این نکته هم باشد. اما کماکان فکر می کردم که واقعا چقدر این مساله می تواند تاثیر گذار بوده باشد؟ تا اینکه بعد از ازدواج، از آنجا که معمولا به محض پیوستن به جرگه متاهلین جهت امر مبارک و میمون ازدواج طرف مشورت و مشاوره رفقا قرار می گیری، با دوستان زیادی هم صحبت شدم ، کسانی که شرایط ازدواج را داشتند. به راحتی می شد فهمید که آنچه در ذهن دوستان می گذرد تقریبا نزدیک به همان موضوعی است که در مورد مطالعه کتابهای مذکور به نتیجه رسیده بودیم! دختران ارزشی ما، خوب یا بد، مدلی که برای همسران آینده شان درنظر دارند، مدلی شبیه به "شهدا" ست و متاسفانه آنچه در مورد شهدا ارائه شده است، تصویری اغراق آمیز و فرشته گونه از آنها بوده، تصویری که گرچه نیتی خیرخواهانه در ارائه اش وجود داشته، اما تاثیرات منفی به جای گذاشته و من هیچ گاه فکر نمی کردم ممکن است اثراتش در زمینه ازدواج هم جلوه گر شود!

 

خیلی کم پیش امده که شهدا همانگونه که بودند معرفی شده باشند؛ درنتیجه آنچه ما از شهدا فهمیده ایم این است که آنها افرادی از همان ابتدای نوجوانی و جوانی، بدون عیب و نقص بودند. حالا تصور کنید دختری که در شرایط ازدواج است کتابی از زبان همسران شهید مطالعه می کند، کتابی عاشقانه، احساسی و پر از ویژگی های خوب و دوست داشتنی برای یک مرد! قطعا دختران ارزشی ما دنبال کسی که با ماشین فلان مدل و خانه در فلان جا به خواستگاری آنها بیاید، نیستند، اما دنبال کسی هستند که خوبی ها و ارزش های اخلاقی را یکجا داشته باشد؛ به قول یکی از دوستان هر شهید یک ویژگی برجسته داشته و شاید علت شهید شدنش همان ویژگی باشد، وقتی دختری چندین کتاب نیمه پنهان ماه، آسمان و... می خواند چندین ویژگی مثبت از چند انسان در ذهنش نقش می بندد و نهایتا انتظار دارد مردی که به خواستگاری اش می آید همه را با هم داشته باشد!

 

بنابراین اگر دختری بدون توجه به این موضوع به سراغ مطالعه آن کتاب ها برود، نا خودآگاه (و شاید خود آگاه) مردی که در ذهنش برای زندگی ترسیم می کند، چیزی شبیه به "همه شهدا"ست! و من این روزها به شدت این مطلب را در دوستان احساس می کنم (کما اینکه برای خودم هم در شرف وقوع بود!) و همین خودش منجر به افزایش سن ازدواج در دختران ارزشی ما می شود؛ درواقع آنها بین ازدواج به موقع با فردی که "واجبات" را داشته باشد و بین انتظار برای ازدواج با فردی که "مستحبات" را هم دارا باشد، دومی را انتخاب می کنند.

* * *

اصل بحثی که دوستم مطرح کرد و کم کم با فکر و مشورت درستی اش را پذیرفتم این بود که مطالعه این کتابها آسیبی به همراه دارد و آن اینکه دختران بعد از خواندن این کتابها با این جذابیت، برای ازدواجشان تصویری از همه شهدا در ذهن ثبت می کنند و منتظر چنین فردی می نشینند و نیز خواهند گفت اگر همسران ما اینچنین باشند ما هم مثل همسران شهدا می شویم! و البته من درجواب می گویم آسیه در کنار "فرعون" آسیه شد و به مقام «عندیت» رسید...

 

از حق نگذریم این کتابها ارزش خواندن و حتی چند بار خواندن را دارند! اما واقعیتش این است که ما با خواندن این کتاب، در ازدواج منتظر یک معلم هستیم نه یک همراه! داشتن همه خوبی ها با هم خوب است و چه بسا عالی! اما خیلی کم اتفاق می افتد که فردی در سن 20الی 27 سالگی همه خوبی ها را داشته باشد.

 

نظرات تأیید شده: (۶)                                   واکنش‌ها : موافقین ۰ مخالفین ۰

پاتک

ارزشی

اینک شوکران

دل بلاگ

وبلاگستان

حزب اللهی ها

نیمه پنهان

ازدواج

شهدا

نظرات  (۶)

خیلی مطلب جالبی بود. اما با اون قسمت که گفته "مطالعه این کتابها آسیبی به همراه دارد" اصلا موافق نیستم. چون در این کتابها اصل آموزنده بودن برای خود خواننده است.

پاسخ دل‌باخته :


و از کجا مطمئن هستید که در کنار این آموزندگی یک نوع بد آموزی را در مخاطب ایجاد نکند؟ می دانید چه تعداد از بچه هایی که مدهبی هستند بخاطر این نگاه های افراطی از هر دو طرف با پاسخ منفی مواج شده اند؟ چرا که یک سری ایرادات را در طرف مقابل می بینند و فکر می کنند باید با یک فرد دارای عصمت ازدواج کنند. هر چقدر هم که بخواهیم تغافل بگیریم و اهمیت ندهیم، این آفت دارد آسیب می زند به جوانان مذهبی ما.

شهدا هم اشتباهاتی داشتند. اما این کتاب ها به گونه ای وانمود می کنند که انگار شهیدان ما انسان هایی معصوم بوده اند، گرچه برخی مورادی هم اینگونه بود، اما عموما تمام شهیدان بی اشکال و بدون ایراد نبوده اند. این حتی رسیدن به شهادت را در نظر جوان امروز محال می کند و مقام شهادت را در نظر او دورتر می کند.
۲۱ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۹:۱۳

ساقی می گوید:

با همه وجود حسش کردم!

پاسخ دل‌باخته :


درود بر شرفتان
ان شاءلله که زدوده باشید این آفت ها را از خود و دوستان تان
۰۱ خرداد ۹۲ ، ۱۵:۴۹

بسم هو می گوید:

دید خیلی اجمالی و ناقصی داشته اند نسبت ب این کتاب ها !

سلام

پاسخ دل‌باخته :


درست مثل دید شما نسبت به آسیب های این کتاب ها!
۰۲ خرداد ۹۲ ، ۱۴:۳۳

باغبان می گوید:

این مطلبی که ایشون گفتند، تا حدودی در خصوص دوستان بنده صدق می کنه.
بله من هم می بینم که گاها بچه ها، نگاه واقع بینانه ای نسبت به پیشنهاد های ازدواجی که براشون مطرح میشه، ندارند.و بیشتر به همون دلایلی که ایشون هم گفتند.
اما فقط این نیست.
اما فقط از جانب دختر ها نیست.
اصلا دید آقا پسرهای مذهبی هم نسبت به دختر خانومها، به همین صورت هست.
یعنی از طرفی دیگه اونها هم تمام ویژگی هایی که شاید در یک گروه دختر باهم جمع بشود، از یک دختر خانوم انتظار دارند.

پاسخ دل‌باخته :


این مسئله به دلیل برخورد ها و قضاوت های عموما احساسی از جانب جماعت اناث، این مسئله در خواهران محترمه مشهود تر و عینی تر است. اما کسی منکر نمی شود که این مسئله دو سویه است چه در برادران و چه در خواهران. ان شاءلله که نگاهمان در ازدواج واقعی باشد.

۰۳ خرداد ۹۲ ، ۰۰:۱۴

آسمانی می گوید:

خیلی خیلی جالب بود!!!

پاسخ دل‌باخته :


و خیلی خیلی تأمل برانگیز!
مطلب بدی نبود ولی به نظرم خیلی استثناء بود و نباید در مورد همه دختران ارزشی جمع زده شود.
دخترانی که ایشان گفته اند خیلی فکر بچه گانه و سطحی دارند.
بهتر آن است که فعلا با این طرز تفکر ازدواج نکنند. چون در زندگی حتما به مشکل می خوردند.
هر گاه سطحی آگاهی و تفکرشان عوض شد و ارتقاء یافت به فکر ازدواج باشند.

پاسخ دل‌باخته :


مشکلی که اشاره شده متأسفانه جامعه آماری بسیاری از دختران مذهبی را شامل می شود.
کاش نگاهمان نسبت به ازدواج از فضای آرمان گرایی صرف خارج شود. ان شاءلله این مشکل پسندی در ازدواج، را با واقع نگری بتوان درمان کرد.

ارسال دل‌گویه ها:

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

- لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.
- از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.
- لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد، در غیر اینصورت می‌توانید از قسمت تماس با ما استفاده نمایید.

بلاگرهای بیان لطفا برای ارسال نظر و یا رأی‌دهی به مطالب روی گزینه «وارد شوید» در کادر پایین کلیک کنید تا مجبور نشوید نام و آدرستان را مجددا بصورت دستی وارد کنید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی