دل آباد :: رسانه اهل دل

دل آباد، رسانه بی دل هایی ست که در به در، در پی دلدار اند.
خانه | اخبار | پیامک | کتاب | جزوه | اپلیکیشن | فیلم | صوت | ختم قرآن | عکس | گوشه‌نما | آرشیو | پیوندها | وبلاگ‌ها | همدلی در دل‌آباد
درباره ما | تماس با ما


امروز
یکی دیگر از روزهای خوب خداست


استدراج با دستور پخت قورباغه!


| ارسال در «دل‌نوشت» توسط دل‌باخته .. ، در ساعت ۱۱:۱۶ روز يكشنبه ۱۲ ارديبهشت ۹۵ |


شاید تا همین چند سال پیش، یکی از سخت‌ترین روزها و لحظه‌های زندگی‌ات، آن وقت‌هایی بود که فیلم دوربین عکاسی‌تان را پیش عکاس‌باشی شهر می‌بردی تا عکس‌های خانوادگی‌تان را ظاهر کنی. تو با وجود تمام شوقی که برای ظاهر شدن عکس‌ها داشتی، اما باز حاضر بودی کس دیگری جای تو برود پیش عکاس‌باشی تا دیگر بیش از این خجالت نکشی. اما این راهکار نیز افاقه نمی‌کرد، آخر هرچه باشد او نامحرم بود. آن روزها نه پوشیده بودن عکس‌های تو و دیگر اعضای خانواده، و نه محجوب و ناچار بودن عکاس باشی - که دست قضای روزگار او را مشغول به آن شغل کرده بود - هیچکدام نمی‌توانست از اضطراب و معذب بودن تو، در وقت ظاهر شدن عکس‌ها پیش نگاه عکاس‌باشی بکاهد.

 

حالا اما انگار خبری از حجب آن روزها و آن عذاب عفیفانه و آن اضطراب دخترانه نیست، امروز تو خودت عکس‌ها را - بی هیچ اجبار و ناچاری – تنها با یک لمس ساده، ظاهر می‌کنی و بجای چشمان عکاس باشی شهر، این‌بار هزاران نامحرم شاهد سیمای تو می‌شوند. گذر روزگار چه ها که بر سر آدمی نمی‌آورد. می بینی خواهرم؟ این روزها نامحرمان برای ورود به حریم قلبت، تو را با لفظ «بانو» خطاب می‌کنند و با گفتن «چقدر بهتون میاد»، حجابت را ستایش می‌کنند! تو نیز در این میانه با حجابت فخر می‌فروشی و با این توصیفات خشک و خالی، حالی به حالی می‌شوی و از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجی!

 

دوران آفتاب-مهتاب ندیدن گذشته پنجه خورشید سابق! امروز می‌شود با داشتن آدرس صفحه‌ات، بدانیم دیشب شامتان چه بوده؟ آخرین وعده‌ای که کدبانو شده‌ای چند وقت پیش بوده؟ آخرین مکان زیارتی و تفریحی که مشرف شده‌ای کی و کجا بوده؟ آخرین لباس و روسری که خریده‌ای چه رنگی است؟ آخرین هدیه‌ای که گرفتی، چه بوده؟ یا از آخرین اتفاق خصوصی زندگی‌ات چند روز می‌گذرد؟ امروز تو با تمام مردم جهان، ندار شده‌ای. ولی ای کاش می‌شد این گزاره‌های تلخ بی‌جواب می‌ماند، اما نمی‌ماند.

 

آن روزها که در تشکل‌های دغدغه‌‌مند بودیم، مسئولان امر در ارتباط با جنس مخالف - جهت معذب نشدن آنان - در تشکل‌ها دستورالعمل‌هایی وضع کرده بودند: نوشتن سلام علیکم در پیامک به جای سلام، نگارش رسمی پیام، ارسال پیام و گرفتن تماس پیش از پایان ساعت اداری، کنترل نگاه در هنگام مراجعه حضوری و...! اما براستی تا چند سال پیش چه کسی فکر می‌کرد، بانوی مذهبی ما با آن حریم قدسی، آلبوم عکس‌های فردی و دست‌جمعی و خانوادگی و دورهمی‌های خود را در اینترنت و پیش نگاه نامحرمان به اشتراک بگذارد؟ بی‌شک هیچکس! شاید اگر بر فرض مثال پنج سال به عقب برگردیم و کسی بگوید چند سال بعد چنین اتفاقی رخ خواهد داد، هیچکس باور نمی‌کرد این شوخی بی‌مزه را!

 

امروز اما نامحرمان با پاهای مجازی - آنچنان که صدای گام‌هاشان را هیچ‌یک از اطرافیان و اعضای خانواده حتی نمی‌شنوند - به اتاق شخصی‌ات می‌آیند و به روی تخت خوابت حتی می‌نشینند و در خصوصی ترین خلوتگاه زندگی شخصی‌ات با تو گپ می‌زنند. همان نامحرمی که می‌داند، علاقه‌مندی‌های تو چیست و از چه چیزهایی بدت می‌آید. پاتوق هر هفته ات کدامین ساعت و کدامین محله است. می‌داند کدام گل‌ها را بیشتر دوست داری و از چه غذاها و دسرهایی خوشت می‌آید. او گاهی نامی که نزدیک‌ترین اعضای خانواده‌ات تو را با آن صدا می‌کنند را هم می‌داند. و عکس انگشترت که زینت توست را در گوشی خود ذخیره کرده! یک وقت فکر نکن این اطلاعات را با هک کردن جاسوسی کرده! نه اصلا نیاز به این کارها نیست، تو خودت با همه نامحرمان پسرخاله شده‌ای، دخترخاله!

 

تو با این اوصاف باز مدام عکس‌های محجبه خود را به آدرس محله نامحرمان ناکجا آباد ارسال می‌کنی و مذبوحانه افتخار می‌کنی به چادری بودنت! آنوقت با تبختر و تفاخر فریاد می‌کشی «من حجاب را دوست دارم»! افسوس و صد افسوس! براستی حجاب اگر با عفاف همراه بود، بی‌شک مانع از نظر نامحرم و تحسین او می‌شد، و حالا - که نیست - خودش ابزاری برای بهتر دیده شدن است! آری امروز چادر این یادگار پاک و نیک، حکایت مظلومانه و غریبی دارد. می‌دانم چادر را ارث برده‌ای از مادر، اما کاش سهم الارث خود از عفاف و حیا را از قلم نمی‌انداختی.

 

کاش جای حجابِ صرف، در این سال‌ها از عفاف می‌گفتی و جای «من حجاب را دوست دارم» کمپین «من عفاف را دوست دارم» به راه می‌انداختی. چرا که عفاف آن صدی هست که نود - حجاب - را در دل خود دارد. اما واقعیت این است که می‌توان محجبه بود و در عین حال عاری از حیا بود و التزامی به عفاف نداشت. وانگهی عفیفه که باشی، برای حفظ عفت خود، گریزی از ایجاد حریم توسط چادر برای خود نداری. آنجاست که پوشش برتر تو، همراه با منش عفیفانه‌ات، خبر از باورهای عمیقت دارد. اما وقتی تنها چادری باشی و وجه شباهت تو با بانوان مسلمان فقط چادر سر کردن باشد، بیشتر متعهد به یک پوششی هستی که برای یک قشر خاص جامعه مد شده است.

 

حجاب که تنها یک پوشش نیست تا با مدل‌های زیبای آن، دل این و آن را بلرزانیم و همچون پری‌ها دلبری کنیم. حجاب در ظاهر پوشش ساده‌ای است تا جملگی زینت‌های ظاهری و باطنی بانوان را ستر کند و مانع از نگاه نامحرمان شود، اما با سبک زندگی امروز، خود حجاب، جنبه زینتی پیدا کرده و جملگی جلب توجه می‌کند. حجاب ابزار یک تفکر است که تعهد به آن ابزار - در صورت پایبندی به تفکر مذکور - شرط لازم است اما کافی نیست. عفاف اما دارای یک ایده‌ئولوژی است که نمای بیرونی و ابزار ظاهری آن، حجاب است و اما درون مایه و باطن این تفکر حیا است!

 

بانوی شرقی! دنبال مقصر روزگار آزگارت در غرب نگرد. باور کن مقصر خیلی از مشکلات ما همیشه در نتیجه وجود علائم فراماسونری و جاسوسان انگلیس خبیث و اهداف شوم آمریکای جنایتکار نیست. ایادی «استکبار جهانی» دست‌پرودگان همان شیطان بزرگی هستند که تنها وسوسه‌کننده است، نه عامل خطا یا شریک جرم. این ما هستیم که سرآخر، توصیه‌های شیطانی و وسوسه‌های نفسانی او را جامعه عمل می‌پوشانیم. و خود با دست خود اجازه می‌دهیم حریم‌هایمان همچون دل‌های عاشقان - بی‌صدا و بی هیچ خون‌ریزی - شکسته شوند. آنها پیمانکار تخریب هستند، و این ما صاحبان پیشین مِلک عفاف هستیم که مثل یک کارفرما اجازه تخریب دیوارهای حیا را به آنها می‌دهیم.

 

ما را در این سال‌ها همچون قورباغه‌های بیچاره پختند و ما وقتی متوجه شدیم چه بر سر روزگارمان آمده که جزغاله شده بودیم! هفته اول تصاویر مذهبی، هفته دوم تصاویر گل و باغچه خانه، هفته سوم تصاویر وسایل شخصی، هفته چهارم تصویر کتاب‌ها، هفته پنجم تصویر فرش و سقف و طاقچه اتاق، هفته ششم تصویر چادر و روسری، هفته هفتم تصویر دست و ناخن و انگشت و انگشتر، و بعد از آن هم دیگر گریزی از گذاشتن تصویر چهره – ولو دور و محو و مبهم و تار و ریز - نیست! این سیر تنزل، همان استدراج اشراقی‌هاست که مشابه دستور العمل پخت قورباغه در غرب است!

 

و من و تو چه ساده انگارانه خیال کردیم رسالت ابزارهای ارتباطی برداشتن فاصله میان ما و دوستانمان است و به عبارتی تسهیل کننده روابط متقابل است، غافل از آنکه این ابزارها همراه با حذف فاصله‌های ارضی، حریم سماوی ما را برچیدند! در هر صورت دست‌مریزاد خواهران ارزشی، خسته نباشید برادران ولایی، خداقوت بچه‌های دغدغه مند تشکل‌ها، تبارک الله بچه‌های هیئت! چه بد بند حجاب را به آب دادید و حریم حیا را به باد!

 

این مطلب در خبرگزاری فارس

+این مطلب در مشرق

مطالب مرتبط:

نظرات تأیید شده: (۴۸)                                   واکنش‌ها : موافقین ۵ مخالفین ۰

instagram

instagram.com

اینستا

اینستاگرام

تشکل

حجاب

حیا

عفاف

قورباغه

چادر

نظرات  (۴۸)

۲۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۲:۵۰

** فرکانس ** می گوید:

پس چه خوب که بالاخره متوجه شده اید... احسنت.

یکطرف قضیه هم خود ماییم..."ما مذکرها"...ای کاش به این بُعد هم گریزی می زدید ...

پاسخ دل‌باخته :


اشکال در توجه نبود رفیق، مشکل نداشتن فرصت نگارش بود.
درست می فرمایید، اما تماشای پرده نشینان در تماشاخانه بیگانگان سخت است باور کن
۲۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۲:۵۰

دختر حوا می گوید:

جانا سخن از زبان ما می گویی... :(

پاسخ دل‌باخته :


یک سینه حرف موج زند در دهان ما..
۲۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۳:۰۸

نام را باز ستانیم از ابر... می گوید:

امروز حقیقت هرکسی ، در فضای مجازی ، واقعتی تر است...

و در حقیقت ، واقعیت هایمان ، جز مشتی مجازیات برخاسته از اجباریات نیست...

(البته برای آنانکه واقعیاتشان بر اساس مجازیات است)

پاسخ دل‌باخته :


احسنت...
گفتار خوبی بود.
۲۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۳:۱۵

مخلوق می گوید:

و مـــــن و تـــــــــــو
چه ساده انگارانه
خیـــــــــــــــــال کردیم
رسالت ابزارهای ارتباطی بـــــــرداشتن فاصله میان ما و دوستانمان است

در پناه حق پایدار باشید

پاسخ دل‌باخته :


زهی خیال باطل...

مانا باشید.
۲۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۵:۱۷

عکاس مسلمان می گوید:

بسم الله
زیبا بود و از دل برآمده...
اوضاع بد خراب است...

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رحمة الله سیدجان
صفا آوردی به دل آباد
سپاس
دعا کنیم...
۲۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۶:۳۵

نفحات می گوید:


وقتی اسلام هست و مسلمانی نه..

" مسلمانان! مسلمانان! مسلمانی! مسلمانی! "

پاسخ دل‌باخته :


دریغا کو مسلمانی دریغا کو مسلمانی..
۲۸ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۲:۴۱

حسین رضائی فرد می گوید:

سلام سید عزیز
چقدم من (ماها) مقصریم برادر . . .
من هر روز این طیب الله ها و تبارک الله ها و خواهرم عجب حجابی و چه زیبا و با وقار و . . .
رو متاسفانه میبینم . . . .
قلمی نداریم ، حرف های شما بزرگوار رو بازنشر میدیم ، باشد که یک نفر هم شده ، آگاه بشه . . .
یاحق . . .

پاسخ دل‌باخته :


سلام برادر
بلی مقصر خودمانیم..
تبر به دوش به دنبال خویش می گردم
که بشکنم مگر این «لات» بی سر و پا را...
۲۸ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۳۳

میری می گوید:

زیبایی نیاز فطری زن است
میخواهیم با حجاب نیز زیبا شویم
انواع چادرها رو آوردند تا دیگران را تشویق ب حجاب کنند
چادریهامان بسمت زیباییهای این چادرها رفتند
کاش کمی بجای خانمها بودید تا درین آشفته بازار زیبایی ها
آشفتگی زنان را میدید.
سخت است باور کنید و البته چه شیرین سربلندی ازین سختی.
وقتی خود مردهای حزب الهی ما دنبال خانمهای زیبا و البته باحجاب هستند
وقتی دختر عفیف اما نازیبا را کنار میزنند
گفتن اینکه زیبایی مهم نیست شبیه افسانه ها میشود انگار.
همه ما مقصریم
وهمه کسانی که دختران ما را در زیبایی خلاصه کردند
و هرکسی که درین قضیه دست دارد
همان استکباری که ذهنها را تغییر داد

پاسخ دل‌باخته :


آری.. همینطور است که می فرمایید.
همه مقصریم
من تو او
ما شما ایشان
و آنان!
۲۸ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۲:۰۲

سارا می گوید:

واسه ما دخترا دعا کنید چون خیلی سخته ... خیلی ...
اینکه بدونی میتونی زیبا باشی اما باید خودتو نگهداری خیلی سخته ...
التماس دعای عاجزانه ...

پاسخ دل‌باخته :


خدا به شما قدرت و صلابت و توفیق دهد، تا همچون زینب از سرمایه فاطمی تان محافظت کنید.
۲۸ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۲:۲۷

سید گمنام می گوید:

کاش به خود بیاییم..

پاسخ دل‌باخته :


ای کاش..
۲۸ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۸:۵۵

معطر می گوید:

خوبه ب وبلاگ خوبه تقوی در دنیای مجازی هم ی لینکی بذارید ملت بخونن چقد بی موالاتن تو دنیای مجازی

پاسخ دل‌باخته :


وبلاگ تقوی در فضای مجازی در قسمت دل بلاگ دل آباد لینک شده پیشتر.
۲۹ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۵:۳۳

شفق ـــــ می گوید:

متأسفانه قشر مذهبی جامعه دچار سندروم تکبر و غرور شدن
و توصیه های اخلاقی دلسوزانه کمتر راه به جایی میبره
چنان خودمونو برتر از ملائک فرض میکنیم که تصور معصومیت ذاتی بهمون دست میده

دردآوره حقیقتا

پاسخ دل‌باخته :


واقعیت همین است.
از انتقادناپذیری عده ای انتقاد می کنیم، اما به خود و به دوستان خودمان نمی توان انتقادی کوچکی، توصیه دوستانه ای کنیم...
حقیقتا دردآور است...
۲۹ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۸:۲۰

فرهنگ پرواز می گوید:

سلام
چقدر فریاد زدیم، منتها متهم شدیم به اتهام خشک مقدسی...
:((

پاسخ دل‌باخته :


سلام الله
در راه مبارزه با قبح زدایی از مقدسات و اصول دین، الحق که متهم به خشکه مقدس شدن، بهای کمی ست، پس نوش جانمان.
۲۹ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۹:۵۹

زهرا می گوید:

سلام حرفی که از دل بربیاد لاچرم بردل می نشیند اما چه دلی ...
ما که هرچی تو دانشگاه و دوستای مدهبیمون گفتیم متهم که چه عرض کنم شدیم ی پا ادم متعصب متحجر خب لابد حرف ما از دل نبوده ولی باکی از گفتن نیست باز میگیم شاید نتیجه داد ان شاالله

پاسخ دل‌باخته :


بسم الله الرحمن الرحیم
پس بزودی خواهند فهمید...

سلام خدا بر شما

۳۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۴۶

حمیوث می گوید:

خانم میری متشکرم. پاسخی بهتر از این نبود.
"...همه ما مقصریم
و همه آن ها که دختران ما را در زیبایی خلاصه کردند..."

پاسخ دل‌باخته :


صحیح..
۳۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۴:۳۰

فــ . الف می گوید:

قدیم ها نگران خیلی چیزها بودیم...
امروز نگرانیم که چطور بیشتر دیده شویم...
ما را از ما گرفتند زندگی های بی پرده ی مجازی...

پاسخ دل‌باخته :


دلواپسیم...
تلاوت قرآن توسط شهید حاج عماد مغنیه
http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?lid=11611

معجزه دریایی
تصاویری بسیار زیبا از معجزه ی مورد اشاره ی قرآن کریم پیرامون دریای شمال و دریای بالتیک
http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?lid=11612

وقتی تکفیری های به ظاهر شیعه به جان هم می افتند
http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?lid=11613

نفس هایی که در سوریه به شماره افتاده
مردم سوریه با مبارزه در مقابل تروریست ها، مرگ داعش را تضمین می کنند
http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?lid=11616

سرباز پست ترین کشور منطقه
نگاهی به رابطه ی اردوغان و سعودی ها در حمایت از منافع اسرائیل و آمریکا
http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?lid=11618

أَلَیسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ
آیا صبح نزدیک نیست؟
http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?lid=11619

شاهین نجفی به روایت پیام فضلی نژاد
صحبت های پیام فضلی نژاد کارشناس مسائل سیاسی و نویسنده روزنامه کیهان درباره شاهین نجفی به دلیل انتشار آلبوم جدید صاد
http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?lid=11620

امام خمینى از یک میلیون گاندی با ارزش تر است !
گفتگویی متفاوت با صافیناز کاظم

http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?lid=11621

به کدامین گناه
نتیجه حمله وحشیانه آل سعود به مردم مظلوم یمن.

http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?lid=11622


سرزنش کردن متحدان خاورمیانه ای آمریکا به تاسیس داعش
معاون اوباما، ترکیه، قطر و عربستان را به خاطر حمایت از تروریست های داعش سرزنش کرد

http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?cid=15&lid=11624


روز نکبت،‌فاجعه ای در تاریخ فلسطین
نگاهی به نقش انگلیس و غرب در اشغال فلسطین و تاسیس اسرائیل

http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?cid=15&lid=11625

پرسوناژ (82) : قوام نکرومه
رهبر کبیر غنا در آزادی از استعمار بریتانیا

http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?cid=25&lid=11626

شمیم رحمان از یمن می آید
ویدئو کلیپ جدید «شمیم رحمان از یمن می آید» با نوای گرم حاج میثم مطیعی

http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?cid=28&lid=11627

تکه های گمشده پازل یمن
حملات هوایی ائتلاف عربی به یمن هم چنان ادامه دارد و جامعه ی بین الملل واکنشی نشان نمی دهد

http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?cid=28&lid=11628

پدر خوانده جدید (قسمت دوم)
مافیای رسانه های دنیا بدست او اداره می شود
http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?cid=26&lid=11629
حاج خاطره و اطرافیان
کلیپی از صحبت های جنجالی اکبر هاشمی رفسنجانی
http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?cid=15&lid=11632


حریم خصوصی شما یا نرم افزارها!
نگاهی به شرایط و ضوابط نرم افزارهای تلفن همراه که بدون تامل تایید می کنیم
http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?cid=15&lid=11630

آلمان حامی ناقص قوانین خود
با وجود آنکه در کتاب مجازات کشور آلمان به صراحت،اهانت به ادیان مخصوصا، دین مسیحیت منع وانجام دهنده آن مجرم شناخته شده اما دولت آلمان همچنان به دلایلی،واکنشی از خود در برابر توهین های شاهین نجفی نشان نمی دهد
http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?cid=15&lid=11631

چه کسی تصمیم میگیرد؟ اوباما یا نتانیاهو (قسمت چهارم)
انیمیشنی در مورد نفوذ اسرائیل در آمریکا و سیاست هایش
http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?cid=15&lid=11633

شعله ور ترین آتش بس تاریخ
قلدرهای منطقه همچنان در حین آتش بس حمله می کنند
http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?cid=28&lid=11634

حریمی که دیگر خصوصی نیست
کشور فرانسه قانون های جدیدی برای زیر نظر داشتن جامعه و ارتباطات اینترنتی و تلفنی مردم تصویب می کند
http://fa.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?cid=15&lid=11635

پاسخ دل‌باخته :


سپاس بابت لینک ها
۳۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۵:۰۶

زینب می گوید:

سلام
همیشه این دخترها را مقصرندونید وقتی که دختران بی حجاب برای خودشان همه جا جولان می دهند شاید کسی ازبین این مذهبی ها بخواهد بگوید من هم زیبا هستم من هم می توانم با همین حجابم دلربایی کنم درواقع یک جور بازار رقابتی پیش میاد وقتی که دخترها می بینند پسرها دختری که عکس خودش را به اشتراک گذاشته بیشتر تحویل می گیرند ناخواسته او هم وسوسه می شود عکسی ازخودش بگذارد
و...

پاسخ دل‌باخته :


سلام خدا بر شما
همه مقصریم.
تقوا ملاک باید باشد، آنوقت آدم دچار تردید و شک نخواهد شد.

۳۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۹:۱۴

شب تاب می گوید:

آنها ما نیستند. ولی ما را مثل آنها می بینند.
صبورانه به دل و پوششمان اعتماد و اقتدا می کنیم تا روزی که حساب ها به درستی جدا شود.
این دنیا همه چیزش مجازی است.

پاسخ دل‌باخته :


هر چه از حقیقت دور شود، مجازی می شود.
در پناه نگاه و دعایش باشید
۰۱ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۱۵

هاشم آبادی می گوید:

چاکر حاجی دل آباد هم هستیم

پاسخ دل‌باخته :


سلام اسماعیل جان
عزیزی...
۰۱ خرداد ۹۴ ، ۱۷:۴۸

زهرا می گوید:

+ اِباحه گری!
.
یا به قول برخی
اباحی گری!
.
یعنی
آقا و خانمی
خیلی دوستانه
در قالب همدردی و دوست مجازی
گفتگو کنند
بی پرده حرف بزنند
شوخی کنند
اسرار دل هم را برای یکدیگر بازگو کنند
و یا حتی
ابراز دلتنگی کنند
.
این روند
آن چیزی نیست که مد نظر فرهنگ دینی ما باشد
"مراقب باشیم"
در همین فضاهای مجازی
دچار اباحه گری نشویم.
که در این صورت
این پدیده ی پَست درفضای حقیقی زندگیمان
بروز خواهد کرد

پاسخ دل‌باخته :


حرفتان حق است.
خدا ما را از کید شیطان در فضای حقیقی و مجازی در امان بدارد.
۰۱ خرداد ۹۴ ، ۱۸:۳۴

رز می گوید:

سلام اعیاد شعبانیه مبارک.
مثل خیلی وقت پیش ها دست مریزاد
تبارک الله بر نفس حقتون وقلم موثرتون.
کاش پی توشتتون رو لینک "شیطان نیاز دعوتنامه ندارد" قرار میدادید.

برای امثال ما که هنوز سالگرد وردمان به فضای مجازی و پوشیدن لباس رزم جنگ نرم فرا نرسیده خیلی دعا کنید تا دغدغه مند بمونیم.
موید باشید

با اجازه در فضای مجازی باز نشر خواهد شد

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رحمت خدا بر شما
سپاس از لطف و همراهیتان
خدا توفیقتان دهد
بابت پیشنهادتان ممنونم. انجام شد.
۰۲ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۰۱

شمس می گوید:

سلام
مطلب مهمی بود و انذار عمیقی. و چه جمله عجیب دقیقی : «غافل از آنکه این ابزارها همراه با حذف فاصله‌های ارضی، حریم سماوی ما را برچیدند!»

پاسخ دل‌باخته :


سلام خدا بر شما
خدا آنی ما را کمتر از آنی به حال خودمان واگذار نکند.
چقدر خوشحال شدم از خواندن این مطلب! حرف دلم را زدید!
بارها با دیگران بر سر این موضوع بحت کرده ام که چرا باید یک دختر مذهبی و محجبه، عکسی از خود را در اختیار تمام نامحرمان قرار دهد! ولی هیچوقت نتوانستم اطرافیانم را متقاعد کنم، یا اگر متقاعد کردم، تغییر رفتاری ندیدم:(

پاسخ دل‌باخته :


از رنجی که می بریم...
۰۹ خرداد ۹۴ ، ۱۰:۵۳

کریمی می گوید:

با سلام و عرض ادب
بزرگوار، این مطلب دردناک رو در سایت جلباب بازتاب دادم
http://jelbab.net/?p=976
به وبلاگ و سایت بنده یه سری بزنید. یا حق

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رحمة الله
ممنونم از لطف و توجهتان
۱۰ خرداد ۹۴ ، ۰۲:۱۵

ز.عین می گوید:

بسم الله
سلام

این نقد، این درد ِ دل، این هر آن چه اسمش را میگذارید، خیلی درون گفتمانی ست
آنقدر که حیا میکنم که آقایی آن ها را به هم جنسان ِ محجبه ی من گوشزد کند..
ولی دردا که کارد به استخوان رسیده و باید گفت باید تذکر داد
هرچن متهم میشویم به خیلی چیزها..
کاش به آقایون هم من باب برادری تذکری میدادید این زخم دارد چرکین میشود و وای به حال ماهایی که فقط نظاره گریم...

پاسخ دل‌باخته :


سلام الله
آری می دانم، اما چه باید کرد این حرف های مگو را...
آسیاب به نوبت. نوبت آنها - ما - می رسد
۱۴ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۵۶

محمد می گوید:

این متن زیباتو باید بفرستیم به انبوه وبسایتها و وبلاگهایی که با ترویج عکس و فیلم و ... حجاب بدون عفاف رو ترویج میکنن و جالبه گردانندگانشون از محجبه های روزگارن
اما راه رو کج فهمیدن کمی تلنگر لازم دارند فقط...


پاسخ دل‌باخته :


ممنون از لطف و همراهی تان
۱۴ خرداد ۹۴ ، ۲۳:۵۳

سمیه می گوید:

سلام. خداقوت.
هنوز هم اون حجب و حیا وجود داره ولی برای کسانی که با اعتقاد حجاب رو پذیرفتن... اینی که شما فرمودید درمورد همه دخترای مذهبی صدق نمی کنه.
اونهایی هم که اینجوری عکساشو میذارن در معرض دید همگان باید ی طرف قضیه رو بی غیرتی چدر یا برادر یا همسرانشان دانست.
یاعلی. التماس دعا

پاسخ دل‌باخته :


سلام و سپاس از حضور و توجهتان
مطلبم مطلق نبود.
فضایی که این روزها در اینستاگرام حس می شود اما متأسفانه اینچنین است.
واقعیت ابن است؛ گلوله های برف وقتی از بالای قله راه بیفتند در پایین کوه تبدیل به بهمن می شوند.
۱۹ خرداد ۹۴ ، ۱۹:۱۳

آویزون می گوید:

سلام
مطلب بسیار خوبی بود.منتها یه جاهاییش جای بحث داره.با کلیت متن موافقم.

پاسخ دل‌باخته :


سلام بر شما
سپاس از توجهتان
این قسمت برای مطرح شدن آراء و نظرات شماست. استقبال می کنیم.
۲۷ خرداد ۹۴ ، ۱۴:۳۱

پرواز... می گوید:

من چند وقت پیش این پستتان را خواندم و از آن روز هر جایی که باشم ذهنم یکهو پرت میشود سمت این پست!
گاهی که مشغول اینستا گردی میشدم فکر میکردم دختر محجبه ای که عکسش را گذاشته برای لایک مردم ، حواسش هست دارد چه میکند یا نه؟
میدانید من هم عکس گل و گیاه زیاد دارم در صفحه ام ! اما.. قصد رو نمایی چهره نداشته ام ! حتی به قول شما از نوع تار ... ولی با خواندن این پست دوباره به خودم آمدم ! که یکهو از گل و گیاه پیشروی نکنم سمت ناخن و انگشت و روسری هایم و ... چهره! ( بابت این مورد ممنونم.)
ولی خب کسی که بخواهد تصویر از محجبه ها بگذارد چه کند ؟
میدانم قصدتان این نبود که بگویید هیچ رقمه تصویر محجبه نگذارید اما خب راه حل دیگری سراغ دارید؟

یا علی مدد...

پاسخ دل‌باخته :


خدا را شکر می کنم از این بابت
در نظر گرفتن تقوا ملاک خوبی برای درک حدود است.
۰۱ تیر ۹۴ ، ۰۹:۳۸

ناموس خدا می گوید:

سلام
اضافه کنید محجبه های چادری در عکس ها بی چادر را!!!
اضافه کنید محجبه های چادری در عکس ها فقط چشم های فتان را!!!

پاسخ دل‌باخته :


سلام بر شما
چه باید گفت...
۲۸ مرداد ۹۴ ، ۰۷:۴۵

جواد پاشاپور می گوید:

سلام بی اعتنایی به دین در کشوری اسلامی واقعا رنج اور است ، ایا تاثیر لقمه حرام است ایا ربا در بانکهاست ؟؟؟؟الله و اعلم

پاسخ دل‌باخته :


سلام خدا بر شما
همه چیز تأثیرگذاشته بر شکلگیری این وضعیت.
تربیت خانواده، مال شبهه ناک، رسانه، اینترنت، ماهواره، شبکه های موبایل رسانه ملی و...
۰۸ شهریور ۹۴ ، ۱۳:۱۷

بهار می گوید:

تشکر..استفاده شد

پاسخ دل‌باخته :


لطف کردید.
موید باشید.
۱۴ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۳۶

گمنام می گوید:

سلام
کپی شد...با اجازه
راستی..یه سوال
الان که حتی ازشهای ارزشی های ما هم عوض شده چطور باید گفت خیلی حرفها رو بهشون که برچسب مرتجع نخوری...
درد ما از خودیه
حرمت امامزاده با متولیست..
یا علی مدد

پاسخ دل‌باخته :


سلام بر شما
ممنونم از باب بازنشر
در این حوزه باید به ظرافت عمل کرد و الا همان می شود که می فرمایید.
۲۴ شهریور ۹۴ ، ۲۳:۵۱

قیام لله می گوید:

سلام. چطور میشه به آرشیو دل بلاگ دسترسی پیدا کرد? لینک یک مطلبی که قبلا از اینجا بهش رسیده بودم رو نیاز دارم. تشکر.

پاسخ دل‌باخته :


سلام خدا بر شما
این لینک صفحه دل بلاگ است:
۲۶ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۴۰

آن ذره که به حساب ناید، مائیم... می گوید:

سلام بزرگوار
فقط میتونم بگم مطلبتون عالی بود
آبی بود بر دل آتش گرفتمون
خدا قوت
باشد که چشمی ببیند و
گوشی بشنود...

یا علی...

پاسخ دل‌باخته :


سلام خدا بر شما
ممنونم از حسن توجه و نظر لطفتان
در پناه خدا باشید و بمانید
۰۶ مهر ۹۴ ، ۱۹:۵۶

فاطمه می گوید:

سلام دوست عزیز
من یک پیشنهاد ویژه برای شما دارم.
وبلاگتون رو دیدم.بسیار خوب بود
من میتونم رتبه ی الکسای شمارو بهبود بدم و محبوبیت شما در گوگل افزایش پیدا کنه.به این ترتیب شما با گرفتن تبلیغات از سایت های دیگه هم میتونید کسب درامد کنید.اگر موافق بودین پیام بدین تا جزئیات رو براتون بگم.میتونید روزانه300تا 5000بازدید کننده داشته باشید.
درصورت تمایل به شمارم پیامک بزنید.[گل]
09389417452

پاسخ دل‌باخته :


سلام بزرگوار
نیازی به این کارها ندارم.
ممنون از لطف شما
۲۷ مهر ۹۴ ، ۱۶:۵۱

زهرا رشیدی می گوید:

سلام
پست بسیار جالبی بود
با نظر میری موافقم
همانطور که خود متذکر شدید ماحصل حجابی که به ارث میرسد بدون آنکه اندیشه ای پشت آن باشد جز این نخواهد بود.

پاسخ دل‌باخته :


سلام علیکم
ممنونم از لطف و توجهتان.
بله همینطور است.
۲۸ آذر ۹۴ ، ۰۸:۲۰

سیدمحمدمهدی صدری‌شال می گوید:

با سلام و تقدیم احترام

مؤیَد و مُلهَم و منصور و محفوظ باشید بزرگوار

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رضوان خدا بر شما
سپاس از لطف و دعایتان
وفقکم الله
۱۲ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۷:۳۳

الفــ میمــ می گوید:

دقیقا همینطوره..
البته قطعا مشکل از ما هم هست.
و جالب اینکه یکبار یک خانم به اصطلاح چادری که ارتباظش با اقایون خیلی بیشتر از بعضی دخترهای دیگه بود و با چادر هم خوشگل تر میشد و ...
با افتخار نوشته بود که خیلی خوبه که چادری های امروزی روشن فکرند و دیگران رو هم به چادری بودن ترغیب میکنند!

پاسخ دل‌باخته :


تاسف...
۱۳ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۸:۱۵

شیدا حسینی می گوید:

ما را در این سال‌ها همچون قورباغه‌های بیچاره پختند و ما وقتی متوجه شدیم چه بر سر روزگارمان آمده که جزغاله شده بودیم! هفته اول تصاویر مذهبی، هفته دوم تصاویر گل و باغچه خانه، هفته سوم تصاویر وسایل شخصی، هفته چهارم تصویر کتاب‌ها، هفته پنجم تصویر فرش و سقف و طاقچه اتاق، هفته ششم تصویر چادر و روسری، هفته هفتم تصویر دست و ناخن و انگشت و انگشتر، و بعد از آن هم دیگر گریزی از گذاشتن تصویر چهره – ولو دور و محو و مبهم و تار و ریز - نیست! این سیر تنزل، همان استدراج اشراقی‌هاست که مشابه دستور العمل پخت قورباغه در غرب است!

سلام. اینجا برای خودش معرفت خانه فرهنگی هست. مطالب خیلی زیبا هستند. خود این دل آیاد یک دانشگاه، دغدغه شناسی و دین مداری است. البته خلوص نویسنده خود مزید بر علت است.

خواهش می کنم برایمان دعاکنید. هر چه باشد شما سید هستید.

پاسخ دل‌باخته :


سلام بر شما
نظر لطف شماست. ممنون و متشکر
ان شاءلله که اینگونه باشد
دعاگوییم و محتاج دعا
۱۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۰:۱۰

فرهنگ پرواز می گوید:

سلام
واقعا تاسف.... این مطلبت را قبلا خوانده بودم و عالی بود....

پاسخ دل‌باخته :


سلام بر شما
حکایت تأسف برانگیزی شده رفتار مردم در اینستاگرام و شبکه های اجتماعی
سپاس از حضور و توجه شما
برقرار باشید به ذکر خدا
۲۳ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۰:۲۹

گلستان بلاگ می گوید:

سلام . اعیاد شعبانیه مبارک
باتشکر . این مطلب در سایت گلستان بلاگ منتشر شد.
http://golestanblog.ir/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D9%BE%D8%AE%D8%AA-%D9%82%D9%88%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%BA%D9%87/
منتظر مطالب بعدی شما هستیم
یاعلی. التماس دعا

پاسخ دل‌باخته :


سلام نام زیبای خداست
سپاس از حسن توجه تان
در پناه خدا باشید
۲۳ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۸:۳۰

انــــــ ـار می گوید:

سلام
حقیقتا درد دارد...

ان شاءالله همه به راه راست هدایت بشیم و عاقبت بخیر...

پاسخ دل‌باخته :


سلام خدا بر شما
بله واقعا ماجرای دردناکی ست که با نوشتن این پست هم آرامم نکرده، باز هم باید بنویسم برای این فاجعه ای که آرام آرام رخ داده در باورهای دوستانمان
ان شاءلله به دعای خیر خوبان
۲۵ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۱:۲۸

قلم بانو می گوید:

سلام علیکم
متن تان تلنگر خوبی بود برایم که بیشتر دقت کنم...
الحمدلله که هنوز عضو هیچ کدام از جوامع مجازی نشده ام. سعی هم می کنم در وبلاگم این حریم ها را رعایت کنم. تا حالا نه عکس روسری هایم را گذاشته ام و نه دیگر لباس ها را...

بله، چند باری از کارهای دستی ام، عکس گذاشتم، آن چیزهایی که حضوراً هم نامحرم ببیند، مشکلی پیش نمی آید از سجاده و تابلو و ... (آن هم بدون هویت واقعی.)

متاسفانه به قول شما ندار شده ایم با همه مردم جهان... با همه محرم ها و نامحرمان. یک صفحاتی هم در فضاهای مجازی راه افتاد، به نام «تقوا در فضای مجازی»
ای کاش قبل از اینکه این فضاها در جامعه ما باز می شد، فرهنگش می آمد.
ملتمس دعای خیر

پاسخ دل‌باخته :


سلام و رحمت و نور
سپاس از حسن توجه‌تان
نبودن در این فضاها هم خالی از آسیب نیست، می شود در فضای اینستاگرام حضور داشت، اما از هژمون غیرعفیفانه اش پیروی نکرد.
اینستاگرام متاسفانه روزگار بدی را برای جامعه مذهبی را دارد رقم می زند.
اگر فرهنگ‌سازی داشتیم، حالا موقع انتقاد از رفتار غلط برخی برادران و علی الخصوص خواهران، با مقاومت و توجیه رفتارها - که عذر بدتر از گناه است - مواجه نبودیم.
محتاج دعا هستیم و دعاگو ان شاءلله
۰۳ مرداد ۹۵ ، ۱۶:۰۲

Roghaieh .. می گوید:

ای وای به این رسانه ی لعنتی
بعضی وقتها دلم میخواد هرچی اسمش"مجازی"هست و نابود کنم
من هم ازین قبیل عکسارو دیدم...یه جور جنگ علیه خودته
علیه باورات...علیه ارزشات...علیه هرچیزی که بــ تو هویت چادری بودن میده
لقب زهرایی میده...خدا که فقط مال دنیای واقعی نیست...گرم گرفتن با نامحرم که فقط مال دنیای واقعی نیست...ژست گرفتن و آرایش که فقط مال دنیای واقعی نیست

وقتی یه آقا میاد خونه حتی اگه خیلی هم باهاش مچ باشی. راحت باشی...میری آلبومتو نشونش بدی؟میری بگی همه ی درداتو بش؟
دنیای مجازی فقط اسمش مجازیه
وگرنه به اندازه دنیای واقعی توش دروغ و نیرنگ و بی حیایی و حس های متفاوت میتونه داشته باشه....
عالی بود
متعالی باشید

پاسخ دل‌باخته :


حرفتان حق است
ما نیز دلمان پر است از رفتار آدم های حقیقی در فضای مجازی 
سپاس از لطف و حضور و نگاهتان
در پناه خدا باشید و بمانید
۰۳ دی ۹۵ ، ۱۴:۲۰

سارا می گوید:

حق با شماست. مسئله اینجاست که گاهی حتی خودمون هم متوجه نیستیم. مخصوصا در فروم ها. انقدر این رفتار عادی شده که دیگه متوجه نیستیم که در همان حال هم محرم و نامحرمی هست.
۲۸ فروردين ۹۶ ، ۱۳:۲۷

علی سجاد موحد می گوید:

از مطلب شما استفاده و در وبلاگ بهره بردیم
http://alisajjad.blog.ir/post/58

باتشکر

ارسال دل‌گویه ها:

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

- لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.
- از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.
- لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد، در غیر اینصورت می‌توانید از قسمت تماس با ما استفاده نمایید.

بلاگرهای بیان لطفا برای ارسال نظر و یا رأی‌دهی به مطالب روی گزینه «وارد شوید» در کادر پایین کلیک کنید تا مجبور نشوید نام و آدرستان را مجددا بصورت دستی وارد کنید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی